Pressmeddelande -

Ny undersökning visar: Företag går miste om försäljning när konsumenter skickas iväg från online-innehåll med länkar.

Idag upptäcker allt fler konsumenter produkter i digitala innehåll som online-magasin, appar, videos, liveströmmar och bloggar. En ny undersökning framtagen av tech-bolaget Spotin tillsammans med Norstat, visar att företag går miste om försäljning i samband med att konsumenter skickas iväg från digitala innehåll via länkar för att genomföra köp. Undersökningen visar bland annat att mer än varannan person (53 %) har avbrutit ett köp för att de blivit länkade någon annanstans.

Dagens befintliga affiliate-lösningar och annonsering i digitalt innehåll bygger på länkar. Det betyder att konsumenter behöver skickas vidare till andra sajter om de vill ha mer information eller köpa produkten de blivit intresserade av. Mer än var tredje person (34 %) upplever det irriterande att behöva skickas iväg via en länk för att få mer information eller köpa en produkt. Mer än varannan person (53 %) har till och med avbrutit ett köp för att de blivit länkade någon annanstans. Vidare hade mer än hälften (54 %) föredragit om de kunde få fördjupad information och köpa produkten direkt där den upptäcks.

- ”Företag och innehållsskapare går miste om enorma affärsmöjligheter på grund av brister och begränsningar med tidigare tekniska lösningar. Undersökningens resultat är inte förvånade då vi sett en ökad efterfrågan av den typen av lösningar som vi tillhandahåller, både från säljande parter och från innehållskapare.”, säger Kristoffer Karlsson VD på Spotin.

Idag är många innehållsskapare och publicister tvungna att använda reklam och betalväggar som ett intäktsalternativ, vilket enligt många läsare och användare påverkar upplevelsen negativt. Undersökningen visar att en klar majoritet (58 %) av dessa föredragit att innehållsskapare/publicister hade fått en del av vinsten när en produkt säljs via deras innehåll, istället för en affärsmodell som bygger på reklam och betalväggar. I åldrarna 18 till 29 år anser hela 65 % att det hade varit en bättre lösning. Innehållsskapare och publicister förlorar dessutom på dagens system genom att de behöver skicka iväg sina besökare via länkar och därmed riskerar att tappa dem.

Undersökningen visar även att kraven på en smidig digital shoppingupplevelse kommer hålla i sig. Inom fem år förväntar sig nämligen mer än varannan person (53 %) möjligheten att kunna köpa och få fördjupad information om produkter utan att behöva skickas iväg via länkar.

- ”Konsumenter är idag vana vid konstant tillgänglighet av gratis uppdaterat innehåll. I princip alla har tillgång till smartphones/surfplattor oavsett målgrupp och marknad. Dagens kunder online förväntar sig tillgång till allt, så en ökad tillgänglighet av produkter och tjänster där det ses som ett mervärde för användaren är ett naturligt steg i utvecklingen. Content commerce syftar till att tillfredsställa just det genom att göra produkter och tjänster köpbara direkt i rätt digitalt innehåll utan att länka iväg kunden.” Avslutar Kristoffer Karlsson.

Snabbfakta:

• 34 % upplever det irriterande att behöva skickas iväg via en länk till en annan webbplats/plattform när de vill veta mer eller köpa en produkt.

• Av de som svarat “ja” eller “nej” på frågan om de har avbrutit ett köp för att de skickats iväg via en länk till en annan webbplats/plattform när de upptäckt en produkt i ett digitalt innehåll svarade 53 % ja.

• 54 % skulle föredra om de kunde få fördjupad information samt köpa produkten direkt när de upptäcker den i ett digitalt innehåll.

• 58 % svarar att de hade upplevt det mindre störande för dem som läsare, med en affärsmodell där innehållsskapare/publicister tar del av vinsten vid såld produkt som de lyft fram i deras innehåll, istället för en lösning med betalväggar och reklam. Av de svarande i åldersgruppen 18–29 år anser hela 65 % att det hade varit en bättre lösning.

• 53 % förväntar sig inom fem år att ha möjligheten att kunna köpa produkter samt få fördjupad information om produkter, direkt där de upptäcker dem (i olika digitala innehåll och sammanhang), utan att behöva skickas iväg via länkar till andra webbplatser/plattformar.

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd som webbundersökning via Norstats Omnibus 31 aug 2021 – 6 sep 2021 där 529 personer svarade. Undersökningen genomförs bland ett representativt urval av den svenska befolkningen, 18 år eller äldre i Norstats panel.

• Detaljhandel

Spotin är ett teknikorienterat företag grundat i Luleå som jobbar med att skapa en ny standard för e-handel. Genom en egenutvecklad teknisk plattform möjliggör de för försäljning i alla typer av digitalt innehåll. All Spotins utveckling sker på huvudkontoret i Luleå medan marknad och säljkontoret finns i Stockholm.

Johanna Ribbling