Inred ditt sovrum optimalt

Inred ditt sovrum optimalt

I genomsnitt sover man i över 27 år av sitt liv. Tänk då så mycket tid man spenderar i sitt sovrum och hur viktigt det är att man trivs där och känner ett lugn. Här har vi skrivit ihop lite saker som vi tycker är viktiga att tänka på när man skall inreda sitt sovrum.

Vilken känsla är du ute efter?

Det första du bör tänka på är att du funderar vilken känsla du vill ha i ditt sovrum. Är det klassiskt modernt, bohemiskt eller mysigt och ombonat? Försök sedan samla på dig bilder via Pinterest, inredningsbloggar och magasin för att skapa dig en moodboard. Då har du den att utgå från när du börjar, vilket gör det lite enklare.

Lugn och ro

Försök tänka att ditt sovrum skall ge dig vila, lugn och ro. Det allra bästa är att inte ha någon tv, dator eller mobil i sovrummet. Det är heller inte bra att ha skrivbord och jobbrelaterade saker i ditt sovrum då det kan skapa stress och oro.

Använd gärna mycket textilier som ger en mjuk och harmonisk känsla och undvik att ha för mycket möbler som ger ett oroligt intryck.

Välj rätt färg

Fundera lite extra när du väljer färg till ditt sovrum. Välj inte någon allt för skrikig färg och inte heller en tapet med för mycket mönster som kan skapa ett rörigt intryck. Välj hellre lite lugnare och mjukare färger. Generellt brukar man säga att kalla färger har en mer lugnande effekt än varma färger.

Välj rätt påslakan

Inte bara skall du tänka på materialet när du väljer påslakan utan även på färgen. Trenden går här mot att vi allt oftare väljer påslakan med mer färg än tidigare, då vi oftast valde vita. Påslakan i linne har också blivit allt mer populärt. Det är ett slitstarkt material som bara blir skönare och skönare ju mer de tvättas och används.

Piffa med prydnadskuddar

Matcha gärna dina påslakan med några härliga prydnadskuddar. Välj kuddfodral i lugna färger som skapar harmoni och byt dem efter säsong så hinner du aldrig tröttna.

Välj rätt belysning

Det är också viktigt att man har rätt belysning i sitt sovrum. Du behöver en läslampa som du gärna kan rikta men även en ordentlig taklampa som du kan tända när mörkret faller på. Kanske skall du välja att sätta en dimmer på taklampan för att också kunna ha lite dämpad och mysig allmänbelysning.

Något skönt att sätta fötterna på

När kylan kommer till hösten och vintern, kan det var härligt att sätta fötterna på något mjukt och skönt när man stiger upp. Välj hellre en lite större matta än en för liten. Alternativt satsa på en heltäckningsmatta, det ger ett skönt lugn i hela rummet.

Växter renar luften

Glömt inte att sätta in lite sköna krukväxter som hjälper till att rena inomhusluften. Vissa andas bättre än andra som tex. Fikus, Svärmorstunga och Aloe Vera. Är du lite glömsk med att vattna dina växter så välj tjockbladiga växter som inte behöver vattnas så ofta.