Springtime och Fortums kampanj nominerad i Gyllene Hjulet

Springtime har chansen att vinna Gyllene Hjulet 2015. Tillsammans med kunden Fortum är byrån nominerade i kategorin Årets Samhällsengagemang för insamlingskampanjen Ljusare Jul, till förmån för Stockholms Stadsmission. Totalt bidrog kampanjen med 267 180 kr till verksamheten.

Kampanjen Ljusare Jul genomfördes som en del av Fortums julkampanj 2014. Med Ljusare Jul ville vi synliggöra att minst 2866 stockholmare lever i hemlöshet. Vi ville lyfta frågan, påminna om att mat för dagen och tak över huvudet är långt ifrån en självklarhet alla. Men framför allt ville vi väcka engagemang och bidra till att fler människor kunde fira jul i värme och gemenskap.

- Vi är tillsammans med vår kund Fortum otroligt glada för nomineringen. Att kampanjen dessutom gav just en ljusare jul för stockholmare som lever i hemlöshet känns ju såklart också fantastiskt. För Springtime som byrå visar det att vi är på rätt väg i vår strävan att bli bäst i Sverige på kreativ och digital marknadskommunikation, säger Erik Scherlund, Creative Director Springtime.

På kampanjsiten www.ljusarejul.se tände besökare en lampa på en nedsläckt stockholmskarta för att sprida ljus och värme över Stockholm. Samtidigt skänkte man 50 kr till Stockholms Stadsmission. Fortum dubblade alla bidrag som gjordes på kampanjsajten. På julaftons morgon hade alla som deltagit i kampanjen tillsammans med Fortum bidragit med 267 180 kronor. Ett gemensamt bidrag som oavkortat gick till Stockholms Stadsmissions verksamhet.

- Jag ser nomineringen som ett kvitto på att vi hittade ett bra sätt att kanalisera stockholmarnas engagemang för de som lever i hemlöshet och det är jag stolt över, säger Charlotte Lindevall, varumärkesansvarig på Fortum Sverige.

PR-byrån Springtime stod för idén. Digital produktion gjordes av From Stockholm With Love.

Arbetsgrupp

Charlotte Lindevall

Anna Sterner

Per-Oscar Hedman