Glädjande utveckling för graviditet och alkohol

De siffror som presenterats om gravida kvinnors alkoholkonsumtion under de senare åren är glädjande, även om visionen är att ingen gravid kvinna skall dricka. Information om risker har uppenbarligen haft effekt.

1999 drack 30 procent av ca 88 000 föderskor alkohol regelbundet. 2005 var siffrorna 13 procent av ca 101 000 föderskor.

- Den utvecklingen är glädjande och en sporre för alla som sysslar med alkohol och alkoholpolitik att anstränga sig mer för att uppnå den nollvision som hela samhället står bakom, säger SVLs VD, Bertil Swartz och fortsätter:

- Det har ofta sagts att information inte har någon betydelse att tala om för att få ned alkoholkonsumtionen. Här har vi ett exempel på att informationen verkligen haft effekt. En så stor nedgång av andelen gravida som dricker ger verkligen alla anledning att inse informationens värde.

2006-11-10

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 0708-26 43 46