Ljudböcker & sagor för barn på Spotify

Spotify finns det massor av ljudböcker för barn i alla åldrar. Så om du redan har ett Spotify-konto kan du hitta många timmars lyssning för ditt barn. Perfekt när man ska åka långt i bilen eller bara som ett bra alternativ till skärmtittande hemma.

Boktips
Ett av alla exempel är ljudboken Nyårskrisen som är en ljudbok för barn som nu finns på Spotify. Boken handlar om tre ekorrar som är medlemmar i en förening som hjälper andra djur i nöd. Just denna nyårsafton har de en kris som bara kan lösas med hjälp av en människa. Som tur är ställer Alvar upp och hjälper dom.

"Det är nyårsafton och några tappra ekorrar som är medlemmar i A.D.R.T.E.V.B.L, Alla Djurs Rätt Till Ett Väldigt Bra Liv, försöker hjälpa en katt och hennes nyfödda kattungar från en krissituation. Problemet är bara att ekorrarna behöver hjälp av en människa för att avstyra nyårskrisen. Som tur är lyckas de övertala Alvar att hjälpa dem."

Även om denna ljudbok för barn handlar om nyårsafton går den att lyssna på året runt, till exempel på långa bilresor eller när man är hemma och har tråkigt.

Spellistor med sagor på Spotify

Här kommer några tips på spellistor med fulla med mysiga sagor att lyssna på.

Fördelar med ljudbok
Det finns många fördelar med ljudböcker för barn. Du behöver inte bära runt på en stor klumpig bok och alla ditt barns favoritböcker kan utan problem ligga i olika Spotify-listor utan att du får slut på utrymme. Eftersom ljudböcker är så lättillgängliga kan du sätta på en när ni är på resande fot eller när ni lagar mat tillsammans. Du kan låta ditt barn lyssna medan hen städar sitt rum eller hjälper till med disken.

Att följa med i en bok samtidigt som man lyssnar kan faktiskt förbättra förmågan att känna igen ord, medan enbart lyssning kan utöka ordförrådet.

Ljudböcker gör att ditt barn kan ta sig an svårare böcker och böcker av högre kvalitet än vad hen kan läsa själv. Att lyssna på mer komplicerade ljudböcker stärker förmågan att förstå och är en viktig sak för barn som har lässvårigheter.

De som har svårt att läsa brukar vara ovilliga att läsa böcker som egentligen är under den nivå man förväntas ligga på vid en viss ålder, eftersom de då riskerar att bli retade. Med ljudböcker behöver ingen veta vad de lyssnar på.

Välgjorda ljudböcker ger berättelsen en mer konkret känsla av dramatik och det blir lättare att förstå olika känslor och olika beteenden när de förstärks med inläsarens betoning och röstläge.

Ljudböcker fungerar också som en sorts barnvakt när man som förälder behöver syssla med annat. Till skillnad från skärmar blir barn sällan trötta och hängiga av att lyssna på ljudbok.

På Spotify finns inga förseningsavgifter och ditt barn kan lyssna på samma ljudbok hur många gånger som helst. Och tro mig, när de har hittat sina favoriter lär de gå på repeat.

Kika gärna också på www.ljudbokbarn.se för fler tips på ljudböcker för barn.

• Litteratur

• barn