Ny forskning visar vilka som driver framtidens hållbara affärer

Ny forskning listar företagen som visar vägen till nästa nivå av hållbarhetsarbete, där positiva effekter för omvärlden är en integrerad del av själva affären.

– Förmågan att tänka och arbeta integrerat är hemligheten bakom företagen som leder vår tids viktigaste transformation, säger Johanna Hallin, grundare av kunskapslabbet Inter Business, som presenterar sin forskning tillsammans med Grant Thornton.

Inter Business Index har utvecklats av kunskapslabbet med samma namn, i samarbete med ett globalt nätverk av experter på affärsdesign, systemförändring och hållbarhet. Forskningen har publicerats i en rad internationella vetenskapliga tidskrifter, senast med fokus på Sveriges 50 största bolag. Företagen som toppar listan visar alla upp de nya kompetenser som krävs för att navigera företagsutveckling i en föränderlig samtid.

Inter Business Index 2018/2019 presenteras 29 januari, på ett seminarium tillsammans med Grant Thornton. Då presenteras vinnarna och studien som ligger till grund för indexet.

– Vi lever i en global värld, med ett överflöd av information och kunskap. Ändå fattas de flesta affärsbeslut på samma premisser som förra seklet. De företag som kan omsätta kompetenserna meningsfullhet, kognitiv empati, systemförståelse och transformation i både ledarskap och strategi, har förutsättningar att inte bara överleva – utan också blomstra, säger Johanna Hallin, grundare av kunskapslabbet Inter Business.

Vid seminariet talar Jakob Kiefier, CSR-ambassadör at large, Linda Mannerby, hållbarhetschef på Grant Thornton och Markus Håkansson, director affärsrådgivning inom hållbarhet på Grant Thornton.

– Vi är stolta över att vara värd för kunskapsdrivna samtal om hållbarhet. Vi ser, precis som Inter Business att forskningen pekar på att ett integrerat tänkande är det viktigaste för våra kunders hållbarhetsutveckling. Det gäller såväl stora som små bolag, säger Markus Håkansson.

Inter Business Index 2018/2019 presenteras:

• Tisdag 29 januari kl 8:00-9:30
  • Grant Thornton, Sveavägen 20, Stockholm
  • I samarbete mellan Inter Business och Grant Thornton
  • Med stöd av Srey Invest, Pondus Kommunikation och Lumen Behavior

Läs mer om metodik, publicerad forskning och ramverket på Inter-Business.org.