SRS Securitys vd: ”Vi måste bli mer proaktiva kring vår säkerhet på nätet”

SRS Securitys vd: ”Vi måste bli mer proaktiva kring vår säkerhet på nätet”

I det 209:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av SRS Securitys vd Louise Ringström Grandinson för att diskutera cybersäkerhet.

RS Security har sedan starten 2004 varit en av de ledande aktörerna på den svenska säkerhetsbranschen. De arbetar med både företag, myndigheter och privatpersoner. Enligt vd:n Louise Ringström Grandinson är vi på många sätt mer sårbara i ett digitaliserat samhälle men vi har samtidigt fler verktyg som proaktivt kan skydda oss.

– I princip alla har problem när det gäller säkerheten idag. Vi har för dålig koll på vilka risker vi utsätter oss för både som privatpersoner och även inom företag och myndigheter. Det kan vara allt ifrån hur vi hanterar sociala medier till att använda sig av ett öppet nätverk, säger Louise Ringström Grandinson i podden.

Det kan vara svårt att förstå de risker man utsätter sin arbetsplats för genom att använda sin arbetstelefon eller dator på ett vardagligt sätt. Louise menar att vi måste bli bättre på att informera och utbilda om dessa risker.

– Vi måste lära oss hantera de tydliga risker som finns i samhället. Utbildning är kritiskt för både företag och anställda. Det finns ingen anledning till att få panik men vi måste bli mer medvetna om exempelvis vilken information vi delar på Facebook och vem vi ger portkod till. Detta är en reell risk som vi måste lära oss att hantera, säger Louise Ringström Grandinson i podden.

Lär dig mer om cybersäkerhet i dagens avsnitt här: #209 Cybersäkerhet - Louise Ringström Grandinson | Under Femton on Acast

Länk till artiklen: SRS Securitys vd: ”Proaktivitet avgörande för cybersäkerhet” - Dagens Media

Henrietta Gahn

Presskontakt Head of Marketing and Communications @ SRS Security My LinkedIn

Ett heltäckande säkerhetsbolag. För alla lägen.

SRS Security är en ledande leverantör av säkerhetstjänster för privatpersoner, myndigheter och företag.
Vi erbjuder lösningar inom fysisk-, personal- och cybersäkerhet samt strategisk säkerhetsledning. SRS vision är att alla ska ha rätten till att känna sig trygg och sätter stort fokus på ett proaktivt och långsiktigt arbete för att förebygga incidenter, risker och hot mot människor och verksamheter.

SRS Security