Mette Holst ny vd för SRV återvinning AB

Styrelsen för SRV återvinning AB har utsett Mette Holst till ny vd. Mette har tidigare varit tf vd på Telge Återvinning AB och controller i Södertälje Hamn. Idag är hon ekonomichef på Social- och omsorgskontoret i Södertälje kommun. Mette Holst tillträder rollen som vd den 27 augusti 2018.

Gabriel Melki, ordförande i SRV återvinning ABs styrelse säger att de är glada att Mette Holst blir nästa vd för SRV återvinning.

- Mette har lång erfarenhet av ledarskap och verksamhetsstyrning och har dessutom erfarenhet från vår bransch och från kommunalt ägda bolag. Därför tror vi att förutsättningarna för henne att snabbt komma in i rollen är mycket bra, säger Gabriel Melki. Med sitt ledarskap och sin erfarenhet är vår bedömning att Mette är rätt person att utveckla och leda SRV vidare mot bolagets uppsatta mål säger Gabriel Melki.

Mette Holst är civilekonom med logistikinriktning. Hon har tidigare arbetat i Telgekoncernen, först som ekonomichef, och sedan som tf VD för Telge Återvinning AB under ett par år. Hon har även arbetat som controller i Södertälje Hamn. Idag är Mette ekonomichef på Social- och omsorgskontoret i Södertälje kommun.

– Jag är mycket glad och stolt över förtroendet att få leda ett företag som SRV återvinning. SRV har ett viktigt samhällsuppdrag att arbeta för att minska avfallet och på så sätt bidra till att minska vår klimatpåverkan och att uppnå EU’s miljömål. säger Mette Holst. Jag hade förmånen att få leda Telge Återvinning under en period och trivdes väldigt bra. Det här blir lite nytt och lite större, men säkert med många liknande utmaningar. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans för vår gemensamma miljö med styrelsen, medarbetare och alla SRVs kunder.

Bengt Svenander fortsätter sitt uppdrag som t f vd i SRV återvinning fram till att Mette Holst tillträder som vd 27 augusti.

För mer information kontakta:
Gabriel Melki, ordförande i SRV återvinning ABs styrelse,
tel: 0708-861295, gabriel.melki@botkyrka.se

• Miljöteknik, återvinning

• återvinning
  • sophantering
  • avfallshantering
  • avfall

SRV återvinning AB är ett tjänsteföretag som erbjuder kundanpassad, konkurrenskraftig och miljöriktig avfallshantering. SRV återvinning ägs av kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem.

Företaget har 250 anställda och omsatte 447,9 Mkr (2016). SRV samlar in och hanterar avfall från ca 140 000 hushåll i ägarkommunerna. Dessutom har vi 5300 företags- och verksamhetskunder, allt från små och stora företag till bostadsrättföreningar, förskolor och organisationer. Verksamheten omfattar insamling och förädling av återvinningsmaterial, bränsle och avfall samt deponering.

SRV återvinning tar årligen emot ca 300 000 ton avfall på återvinningsanläggningen vid Gladö Kvarn i Huddinge. SRV driver också åtta återvinningscentraler inom de fem ägarkommunerna.

Uppdraget från SRVs ägarkommuner omfattar även ett informationsansvar inom avfallsområdet. SRV arbetar aktivt för att vi och våra kunder ska ta ett gemensamt ansvar för våra gemensamma miljö- och naturresurser genom att minska utsläpp, minimera avfall och öka återvinningen. Utöver den direkta kommunikationen med våra hushållskunder i dessa frågor bedriver vi studiebesöksverksamhet för företag, skolor och andra intressenter.

SRVs ledningssystem är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierat enligt
ISO 9001.