Peace, love och – avfallshantering? Så ska Södertörnsborna bli sopsmarta

Uppdaterad: Se understrykning i ingress för uppdaterad information.

Vi ger alla upphov till sopor, varje dag, året runt. Bara i Södertörnskommunerna slänger hushållen tillsammans 412 000 kg avfall varje dag. För att sätta avfallsfrågan i ljuset tar nu SRV återvinning ut sopgubbarna från bilarna och låter dem agera fotomodeller.

De allra flesta svenskar tycker att återvinning är viktig för miljön, det visar en undersökning som branschorganisationen Avfall Sverige gjorde 2011. Mot bakgrund av det är det förvånande att så mycket fortfarande slängs i den vanliga soppåsen. Om fler såg till att det återvinningsbara materialet hamnade på rätt ställe skulle vi ta ett rejält kliv framåt mot ett mer hållbart samhälle. Om alla dessutom såg till att minska sina sopmängder skulle miljön må ännu bättre.

– Avfallshantering är en viktig samhällsfunktion, med avgörande betydelse för såväl den enskildes trivsel och närmiljö som för miljön i stort. Frågorna om avfall och avfallshantering är angelägna, och vi vill därför lyfta dem på ett personligt och annorlunda sätt, så att vi får fler engagerade. Vilka skulle väl vara bättre på att väcka intresse och föra fram budskapet än våra egna miljöhjältar, sopgubbarna, säger Maria Bäckbom, kommunikationschef på avfalls-och återvinningsföretaget SRV återvinning, som samlar in hushållsavfall och sköter återvinningscentralerna i fem Södertörnskommuner.

I dagarna rullar nu sopbilar med budskapet ”Peace, love och avfallshantering” ut på Södertörns vägar och gator. Det är sopgubbarna själva som agerar modeller på bilderna.

– Vi ville göra något som sticker ut och fångar uppmärksamheten i den djungel av budskap som vi möts av dagligen. Bilarna åker runt hela veckorna och ses av tiotusentals Södertörnsbor varje dag, så det är ju en utomordentlig exponeringsyta, säger Maria Bäckbom.

Roger Larsson är en av de åtta sopgubbarna som syns på bilarna. Här är hans tips till den som vill minska sitt avfall och bli bättre på att återvinna.

Bli sopsmart – Rogers soptips:

• Välj produkter som är förpackade i så lite material som möjligt
  • Laga det som går, istället för att köpa nytt
  • Handla med eftertanke och frys in mat som blir över
  • Engagera barnen i återvinning redan när de är små, så får de in den goda vanan
  • Bor du i villa, sortera ut matavfallet i brunt sopkärl eller i Sorterahemma-kärl, där du även kan sortera alla förpackningar. (Snart kan även du som bor i flerfamiljshus återvinna matavfall)
Är du osäker på hur ditt avfall ska sorteras, kolla på SRV återvinnings hemsida, där finns en guide till hur du sorterar. Visste du till exempel att nagellack sorteras som farligt avfall och att värmeljus ska återvinnas med metallförpackningar när de brunnit ut?

Läs mer om SRVs miljöhjältar på srvatervinning.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Bäckbom, kommunikationschef SRV återvinning, maria.backbom@srvatervinning.se, 070-410 63 72