SSC levererar specialinredning till McDonalds och Pizza hut

SSC satsar på ett helt nytt kundsegment för sina specialinredningar. Det handlar om hotell och restauranger och satsningen har blivit en succé. I Danmark, där det är stenhårda krav på brandklassade paneler i restauranger, har McDonalds, via sin totalentreprenör Fredbergs, valt SSC:s paneler till fyra restauranger.
– Dessutom har vi levererat och monterat inredningen till Pizza Huts nya restaurang i Norrköping, berättar Peter Forsséll, vd vid SSC Skellefteå AB.

Fredbergs vd Ingemar Fredberg konstaterar att tidspressen är tuff när en restaurang ska renoveras.
– I regel får det inte ta mer än 6-8 veckor från uppstartsmötet tills dess att allt är monterat och klart, berättar Ingemar Fredberg.
    Det ställs också extremt höga krav på samordning mellan entreprenörerna för att en restaurangrenovering ska fungera bra.
– Restaurangägaren vill ju hålla öppet i så stor utsträckning som möjligt under renoveringen så därför måste jobbet ske i etapper, säger Ingemar Fredberg.

Levererar i tid

Sedan 1986 har Fredbergs samordnat, tillverkat och monterat inredningar till McDonalds restauranger i Sverige.
– 2010 började vi även samarbeta med McDonalds i Danmark och då tog vi in SSC som leverantör av brandklassade paneler.
    De McDonaldsrestauranger som hittills försetts med SSC:s brandklassade paneler är de som finns på Hovedbanegården i Köpenhamn och på Kastrups flygplats.
– Under våren sätter vi också upp den typen av paneler på McDonalds restauranger i Nykøbing och på köpcentrat Fisketorvet i Köpenhamn, berättar Ingemar Fredberg.
    Han är mycket nöjd med leveranserna från SSC.
– Trots avståndet levererar de i tid och har hög kvalitet på sina produkter.
    De brandklassade SSC-panelerna är uppbyggda av mycket hållfasta och formbara MDF-skivor som är tolv millimeter tjocka. Brandskyddsbehandlingen är permanent eftersom den görs i en vakuum-/tryckprocess som garanterar en mycket hög brandteknisk kvalitet genom säkerställt upptagen mängd brandskyddsmedel.
 Om panelen skulle börja brinna smälter impregneringen och avger vatten och koldioxid.
– Detta plus MDF-materialets beskaffenhet gör att skivan kolnar med ett odramatiskt och kontrollerat förlopp, berättar Peter Forsséll.

Effektiva och noggranna

Pizza Hut är en annan av SSC:s nya restaurangkunder. Till Pizza Huts tolfte restaurang i Sverige, som invigdes i Norrköping i slutet av januari, levererade och monterade SSC specialinredningen.
– Vi gick ut med en bred offertförfrågan och SSC:s koncept passade oss bäst, berättar Björn Källström, vd för Pizza Hut i Sverige.
    Han konstaterar att SSC levt upp till förväntningarna när det gäller leveranssäkerhet och kvalitet.
– De visade sig både vara effektiva och noggranna. Restauranger är tuffa miljöer och det gäller att vara noga med alla detaljer, säger Björn Källström.
    I höst kommer Pizza Hut att renovera en befintlig restaurang i centrala Stockholm och dessutom byggs restaurang nummer 13 någonstans i Sverige.
    Peter Forsséll är glad över den positiva starten för SSC:s satsning på hotell och restauranger.
– Jag ser stora möjligheter inom detta område.  Det är fantastiskt trevligt att våra specialinredningar nu finns hos de tunga internationella restaurangkedjorna McDonalds och Pizza Hut. I år har vi tagit steget in på den finska marknaden och där hoppas vi på flera stora hotell- och restaurangprojekt, avslutar Peter Forsséll.

SSC är Nordens ledande leverantör av snickeriprodukter och specialsnickerier.
Det breda utbudet omfattar högklassiga produkter och tjänster som gör det lättare att skapa unika miljöer. SSC omsätter över 550 miljoner kronor och har cirka 550 medarbetare. Försäljning sker i Norden och delar av Europa.