Största ordern någonsin i Norden för SSC

SSC går en hektisk vår tillmötes. Innan sommaren ska SSC:s montörer sätta in 820 dörrar, stora mängder brandklassade paneler och specialinredning i huvudstadens nya landmärke Stockholm Waterfront.
Det här är vår största enskilda order någonsin i Norden och ett kraftfullt genombrott för våra nya brandklassade paneler, säger Peter Forsséll, vd vid SSC Skellefteå AB.

Stockholm Waterfront blir Sveriges största hotell och kongresscenter i cityläge och ett nytt landmärke för Stockholm. Dessutom ingår en kontorsbyggnad i elva plan i byggnadskomplexet. Platsen är en av Stockholms hetaste, i direkt anslutning till Riddarfjärden, mellan World Trade Center och Stockholms Stadshus. Peab, som har totalentreprenaden för kontoren och utförandeentreprenaden för hotellet och kongresslokalen, har valt att köpa både leverans och montage av specialinredningar, dörrar samt brandklassade vägg- och takpaneler från SSC.
– Att vi kunde upphandla en helhetslösning från SSC är en stor fördel då det avsevärt minskar risken för gränsdragningsproblem samt förenklar samordning av övergripande material, såsom faner, säger Hans Svedman, inköpare vid Peab.

Han konstaterar att Peab har mycket goda erfarenheter sedan tidigare av samarbete med SSC.
– Nu senast vid bygget av Uppsala Konsert & Kongress där SSC stod för leverans och montage av panelerna, vilket gav ett bra resultat, berättar Hans Svedman.

För SSC är ordern till Stockholm Waterfront mycket betydelsefull och viktig för beläggningen hos SSC:s medlemsföretag
– Ordersumman är hemlig men så mycket kan jag säga att den enda enskilda order som slår denna är specialinredningarna till konserthuset i Köln som vi levererade och monterade i mitten av 1980-talet, säger Peter Forsséll.

Produktionen av snickeriprodukterna pågår för fullt hos SSC Lindvalls, SSC Vännäs Dörr, SSC Klingan och Färnqvists Inredning. I mitten av april påbörjas montaget som sedan fortsätter fram till sommaren. Totalt kommer SSC att ha cirka 25 montörer på plats i Stockholm Waterfront.

Komplicerad specialinredning
Kongresslokalen har en flexibel utformning som tillåter att den utnyttjas för allt från utställningar och konserter till bolagsstämmor och internationella kongresser. Kongresshallen har plats för 3 000 deltagare i biosittning.
– Här kommer vi att sätta in en hel del mycket komplicerade specialinredningar. Till exempel bygger vi alla barer och kaffestationer, säger Peter Forsséll.

Till hotellet Radisson Blu Stockholm Waterfront, som får 414 rum, levererar och monterar SSC 550 dörrar.

Stockholm Waterfront har designats för att ligga i framkanten när det gäller miljötänkande och låg energiförbrukning. Valet av trä som inredningsmaterial förstärker den tydliga miljöprofilen. Byggnaderna blir så energieffektiva att energiförbrukningen blir mer än dubbelt så bra som kraven för att få kallas Green Building.

Bygget av Stockholm Waterfront, som totalt beräknas kosta 2,5 miljarder kronor, startade hösten 2007 och i oktober 2010 ska Peab vara klara med sina åtaganden. Byggherre är investerings- och fastighetsutvecklingsbolaget Jarl Asset Management som ingår i Areim-gruppen.
– Allt pekar mot att vi klarar tidsplanen. Detta är ett prestigeprojekt som kommer att dra till sig mycket uppmärksamhet, avslutar Hans Svedman.

Kontakta mig om du vill ha mer information
Peter Forsséll, vd, SSC Skellefteå
Tel: 0910-72 59 55 Mob: 070-624 00 48 E-post: peter.forssell@sscgroup.se

SSC är ett gemensamt varumärke för i dagsläget 11 producenter och ett säljbolag. Tillsammans är vi Nordens ledande snickerileverantör. SSC erbjuder ett brett sortiment av högklassiga snickeriprodukter och tjänster som gör det lättare att skapa unika miljöer i trä. Verksamheten omsätter över 550 miljoner kronor och har ca 550 medarbetare. Försäljning sker i Sverige, Norden och delar av Europa.