Studentskrapa uppförs i Huddinge

Huddinge fortsätter sin satsning på studenter med ett 13 våningar högt studenthus i Flemingsbergs centrum.

- Det är mycket välkommet att åtminstone vissa kommuner ser värdet av att bygga för studenter, säger SSCO:s ordförande Kristian Kull. Vi väntar med spänning på att fler följer det goda exemplet.

Huddinges kommunala bostadsbolag Huge har sedan 2002 byggt 505 studentlägenheter, och har redan etablerat sig som Södertörns största studenthyresvärd.

- Vi är väldigt nöjda med deras insatser, säger Kristian Kull. Samtidigt är det oerhört viktigt att även kommuner som Stockholm, Solna och Sundbyberg tar sitt ansvar. Behovet av högutbildade kommer att öka enormt i Stockholmsregionen, och det är helt avgörande att alla som vill komma hit för att utbilda sig har någonstans att bo under studietiden.

- I nuläget är bostadssituationen ohållbar. Bara hos SSSB står cirka 40000 personer i kö, och kötiden ligger kvar på närmare ett år. Om Stockholm ska behålla sin ställning som landets ledande utbildningsort så är den här situationen helt oacceptabel.

Läs mer om den nya studentskrapan här.

Vill du veta mer om SSCO? Gå in på www.ssco.se

Frågor besvaras av:

Kristian Kull, Ordförande SSCO

tfn 08-674 76 62, mobil 0708-99 77 15, e-post: ordf@ssco.se

Presskontakt:

Nicke Grundberg, Politisk sekreterare SSCO

tfn 08-674 76 61, mobil 0736-41 58 17, e-post: polsekr@ssco.se

SSCO grundades 1896 och har sedan dess vuxit till ett samarbetsorgan för ca femtio medlemskårer med totalt närmare 80 000 studenter som medlemmar.

• Huddinge