Unga IT-entreprenörer fortsätter sätta Sverige på kartan

För några veckor sedan vann företaget Student Competitions AB en av USA's största affärsplanstävlingar när de representerade Stockholm School of Entrepreneurship (SSES). De blev därigenom kvalificerade att delta i den prestigefyllda tävlingen Moot Corp, affärsplanernas egen Superbowl för företag som startats under studietiden.

Om de förra gången mötte tufft motstånd i form av studenter från toppuniversitet i Nordamerika som Harvard och University of California, Berkeley, tävlar de nu mot prestigeskolor från hela världen om utmärkelsen ”bästa affärsidé”, en prissumma på 25 000 US dollar men framförallt potentiella investeringar.

Student Competitions affärsidé är enkel. De hjälper internationella företag och organisationer att anordna och marknadsföra studenttävlingar. Grundarna Niklas Jungegård, Chu Zhu, Robert Lyngman och Gustav Borgefalk älskade alla själva att tävla men saknade en global tävlingssajt. De skapade www.studentcompetitions.com och idag har sajten besökts av hundratusentals studenter på jakt efter spännande tävlingar och utmaningar. Som första svenska lag någonsin representerar de SSES i världens mest prestigefyllda affärsplanstävling.

Marie Sundström på SSES tror att det är viktigt för Sverige att de svenska entreprenörerna fortsätter att sätta Sverige på kartan och skörda framgångar utomlands.

- Jag har jobbat på SSES sedan 2007 och följt våra alumner som startat företag som Klarna, JayCut och SoundCloud, som skapar stor uppmärksamhet internationellt. Jag kan ibland förvånas över hur lite allmänheten här hemma känner till om vårt internationella rykte. När våra entreprenörer söker riskkapital åker de t ex utomlands direkt. När investerarna hör att de är från Sverige har de mycket vunnet redan där, bara det får dem att lyssna, så bra rykte har svenska entreprenörer.

För Student Competitions skulle en vinst i Moot Corp innebära ett utomordentligt tillfälle att fortsätta den svenska framgångssagan om unga, svenska IT-entreprenörer som lyckas på den internationella marknaden. Men, oavsett om de vinner eller inte, medför tävlingen nya kontakter och därmed det definitiva startskottet på en USA-satsning där de stora kunderna och möjligheterna finns.

- Vi kommer satsa allt för att övertyga domarna om den potential som finns i tävlingar. Att vi har kommit så här långt och lyckats ta oss hit för att tävla med en affärsidé som handlar om just tävlingar, tycker vi bevisar det, säger Gustav Borgefalk, en av grundarna till Student Competitions.

Sedan lanseringen av sajten för ett år sedan, som skedde i samband med deltagandet i Draknästet där de vann investeraren Mats Gabrielssons hjärta, har över 300 000 studenter besökt sajten på jakt efter nya utmaningar och internationella storföretag som Ericsson, Dell och Honeywell använder sig nu av Student Competitions tjänster.

För mer information, vänligen kontakta:

Gustav Borgefalk, Founder, Student Competitions, tfn 0705-669170, gustav@studentcompetitions.com eller

Maria Paulsson Rönnbäck, Communication Manager, Student Competitions, tfn 0762-579275,
maria@studentcompetitions.com

Marie Sundström, External Relations Manager, SSES, tfn 0734-035294, marie.sundstrom@sses.se

The Venture Labs Investment Competition går av stapeln 6-7 maj på McCombs School of Business, University of Texas, Austin. Tävlingen hette förut Moot Corp och anses vara den mest ärofyllda affärsplanstävlingen i världen. Hittills har inte några svenska lag deltagit i tävlingen utan Student Competitions AB som tävlar för Stockholm School of Entrepreneurship är först ut. Se www.mootcorp.org för mer information.