Astra Zeneca väljer SSG Produktdatabas

Astra Zeneca väljer SSG Produktdatabas

SSG Produktdatabas fortsätter att locka till sig nya industrier och nya branscher. Nu har även läkemedelsindustrin Astra Zeneca beslutat inleda ett samarbete med SSG och ansluta sina artiklar och reservdelar till SSG Produktdatabas.

Sedan slutet på 2009 har Astra Zeneca genomfört ett omfattande rationaliseringsprojekt, som gått under namnet Warehouse Rationalization Project, och vars syfte har varit att se över läkemedelskoncernens artiklar och arbetsprocesser. Som en del av denna genomförde SSG i början på 2013 tillsammans med företaget en förstudie, som blev klar under våren 2013. Denna förstudie har sedan utgjort underlag till Astra Zenecas beslut att ansluta två av sina sajter i Södertälje - Snäckviken och Gärtuna  till SSG Produktdatabas.

Start i mars

Totalt beräknas projektet omfatta omkring 20 000 artiklar.

”Det handlar främst om maskindelar inom Astra Zenecas verksamheter och inte förbrukningsartiklar”, säger Patrik Ellefsson, chef för SSGs affärsområde Inköp & Logistik.

SSG och Astra Zenecas förrådsavdelning har tillsammans satt upp ramverk för projektet och en tidplan. Starten kommer att ske i mars och sedan beräknas arbetet pågå i drygt två år.

Optimerat reservdelsförråd

”Astra Zenecas mål är att skapa ett optimerat reservdelsförråd, som ombesörjer koncernens inköp, lagerhållning och reservdelsleveranser till verksamheten på ett optimalt sätt”, säger Patrik Ellefsson.

Andra mål är också att minska antalet dubbletter och effektivisera inköpet genom färre leverantörer, färre leverantörsavtal och fler inköp direkt från tillverkaren istället från maskinleverantörer. Målsättningen är att minska den årliga omkostnaden av reservdelsförrådet och frigöra arbetsuppgifter för ett ökat fokus på utveckling och genomförande av underhållsarbeten.

Ny och strategisk kund

För SSG är samarbetet med Astra Zeneca ett strategiskt genombrott i en ny bransch.

”Det här är en mycket intressant kund för oss och vi är glada för att få möjlighet att leverera en tjänst som skapar nytta i stora delar av värdekedjan till en stor aktör inom läkemedelsindustrin. Läkemedelsindustrin är en av de prioriterade sektorer vi har velat närma oss i vår nya säljstrategi”, säger Patrik Ellefsson.

700 000 artiklar i SSG Produktdatabas

SSG Produktdatabas är en värdeskapande tjänst där cirka 700.000 artiklar och reservdelar benämns enligt standards och ursprungstillverkare.

Tjänsten skapar möjligheter till effektivare processer inom konstruktion, inköp, förråd och underhåll. SSG Produktdatabas är transparent mellan de anslutna industrierna och möjliggör samarbeten av kritiska artiklar och reservdelar.

Vill du få mer information om SSG Produktdatabas eller boka in oss för ett besök, kontakta Patrik Ellefsson, AO-chef Inköp&Logistik, 060-14 15 54patrik.ellefsson@ssg.se. Du kan också läsa mer här: SSG Produktdatabas.