Erfarenheter delades på SSG Hydraulikdagar

Erfarenheter delades på SSG Hydraulikdagar

SSG Hydraulikdagar lockar ett 40-tal som arbetar med hydraulik i Sverige och har arrangerats sedan 2009. I år var det Västerås som samlade komponentleverantörer, underhålls- och säkerhetspersonal till temat som var Flödande arbete i hydrauliken. Under två dagar skulle flera intressanta punkter presenteras, bland annat Branschens behov av leverantörer som kan leverera, Säkra arbetsmetoder i utsatta positioner och "Best practice" för arbete med utvalda komponenter.

SSG Hydraulikdagar arrangerades för första gången 2009 och är ett av få evenemang inom hydraulik i Sverige. I år hade c:a 40 deltagare samlats på Aros Congress Center för två dagar av fördjupning inom hydraulik under tematFlödande arbete i hydrauliken.

Allvarliga skador med högtrycksinjektioner

Efter ett inledningsanförande välkomnade Rickard Sjöblom, projektledare på SSG och en av initiativtagarna till SSG Hydraulikdagar 2015, och presenterade vad arbetsgruppen kring högtrycksinjektioner hade åstadkommit. Dåligt behandlade högtrycksinjektioner kan leda till vävnadsdöd med amputation som en yttersta konsekvens. Därför startade SSG en arbetsgrupp med deltagare från SSAB, Ovako, SCA, Sandvik och Stora Enso som tog fram ett personligt säkerhetskort att bära på sig under arbetstid, samt en informativ affisch att sätta upp på arbetsplatser och sjukvårdsinrättningar om olyckan skulle vara framme. För personer som arbetar med installation, service och underhåll av hydraulik finns en risk att råka ut för en högtrycksinjektion, något som kan få allvarliga konsekvenser.

– En högtrycksinjektion kan vara mycket allvarlig, oavsett media, med hög risk för amputation, berättade Rickard Sjöblom.

Vid ett plötsligt brott kan olja med högt tryck penetrera huden. Det är viktigt att snabbt komma under sjukvård och sjukvårdspersonalen måste göras medvetna om att något som ser ut som enbart en nedsmutsning av huden kan dölja mycket olja där innanför.

– Det är viktigt att såväl kollegor som vårdpersonal är medvetna om konsekvenserna och kan ge en skadad rätt hjälp snarast, sade Rickard Sjöblom.

Både affischen och säkerhetskortet finns att beställa från SSGs webbshop. Affischen, som är gratis, finner du här: Fickversionen finns att köpa här,

Metodiskt arbete för ökad personsäkerhet

Säkerhet och hälsa var ett viktigt inslag på årets hydraulikdagar. Den första dagen fick deltagarna träffa Jonas Lindgren från Oilmek AB, som talade om personsäkerhet och hälsomätning. På pappersbruket i Lilla Edet önskade man att förbättra säkerheten för en pappersmaskin och Jonas Lindgren berättade om hur det arbetet gick till där Oilmek deltog. En riskanalys hade redan utförts av kunden, och från Oilmeks sida genomfördes ett antal tekniska åtgärder, bland annat en hälsomätningspresentation med ett förslag på hur man snabbt kan upptäcka fel i sitt system. Uppdraget föranledde endast smärre ombyggnationer vid pappersmaskinen och Lilla Edet var nöjda med utfört uppdrag.

Säkerhet och energieffektivitet

Två företag närvarade vid SSG Hydraulikdagar och presenterade sina produkter och tjänster. Från ABB Jokab Safety kom Andreas Wikström och från Bosch Rexroth fanns Peter Hellborgh och Jan Tegevall. ABB Jokab Safety levererar allt från skyddslösningar för enstaka maskiner till kompletta installerade skyddssystem för hela linjer. Företaget ger även utbildning och råd beträffande maskindirektivet, riskanalys och säkerhet i styrsystem. Peter Hellborgh berättade om energieffektivitet och -optimering genom komponentval, systemkonstruktion och hybridlösningar som Bosch Rexroth kan hjälpa till med och berättade också att det är höjda energikostnader som driver fram ett ökat intresse för just energieffektivitet. Bland annat kan ett hydraulsystem göras effektivare genom bättre komponentval och genom energioptimering kan upp mot 80 procent av energin sparas i vissa fall.

Jan Tegevall föreläste om energioptimerade beprövade system där energiuttaget anpassas efter behov. Bosch Rexroth lösning på detta heter Sytronix. Detta ger förutom en ökad verkningsgrad och minimering av förluster även en lägre ljudnivå.

Mer energieffektivitet

Stellan Rosenquist, produktchef för elmotorer på ABB, var inbjuden som talare på SSG Hydraulikdagar. Han föreläste om elmotorer och energieffektivitet och berättade inledningsvis om ABB:s inriktning på bland annat energieffektivitet för ett hållbart samhälle. Elkonsumtionen i världen bedöms enligt en prognos att öka med 84 % fram till 2050 och i dag svarar industrin för 42 % av konsumtionen där två tredjedelar används i motorer.

– Det finns en enorm besparingspotential genom att byta motorer, sade Stellan Rosenquist. Elkostnaden för en motor kan vara hela 97 % av livscykelkostnaden.

Stellan Rosenquist fortsatte med att berätta om de motortyper ABB erbjuder, och hur de kan hjälpa till att bespara. Bland annat utförde Gruvöns bruk motorbyten och kunde minska elkostnaderna med 149 000 per år och energiförbrukningen med 15 %.

Från ABB kom också Henry Ceder och berättade om principerna bakom varvtalsreglering och hur de har utvecklats från 70-talet och framåt

Energikartläggning på Sandvik

Susanne Lindqvist från Sandvik Materials Technology redogjorde för den energikartläggning som har gjorts på värmevalsverket VVV04 i Sandviken. Företaget deltog i PFE – Programmet för energieffektivisering i energiintensiv industri – ett nationellt program i Energimyndighetens regi där de företag som har klarat vissa kriterier har fått reducerad elskatt. Programmet har avslutats eftersom EU inte längre tillåter skattesubventioner. Kartläggningen hos Sandvik under 2014 hade syftet att undersöka ett elmotorsystem och bland annat gjordes tids- och flödesstudier på motorernas effektfaktor. Ett antal åtgärder gjordes och de ekonomiska besparingarna blev 650 000 kr per år för mindre el till motorer och till kylning, samt 542 000 kr per år tack vare färre filter och filterbyten. Resultatet av kartläggningen hos Sandvik kommer att publiceras öppet av Energimyndigheten.

Ett råd gavs för den som bygger ett nytt system. Ta reda på tryck- och flödesbehov under processekvenserna innan motorer och pumpar dimensioneras. Överdimensionering av motordrivna system är mycket vanligt inom industrin överlag.

Susanne Lindqvists föredrag var det sista på detta års upplaga av SSG Hydraulikdagar. Rickard Sjöblom avslutade konferensen genom att tacka deltagarna för deras närvaro och engagemang inom hydraulikfrågorna. Förhoppningsvis har man genom de två dagarna fört branschen framåt något.

– Tack alla ni som brinner för att nörda ned er i hydrauliken, för det är nördighet som för utvecklingen framåt, avslutade Rickard Sjöblom.

Nästa SSG Hydraulikdagar planeras under 2016. Håll utkik på SSG.se/hydraulikdagar för mer information.