Miljökunskaperna i fokus på Valmet

Miljökunskaperna i fokus på Valmet

Valmet har beslutat att samtliga anställda i Sundsvall ska genomgå den webbaserade miljöutbildningen SSG Miljöpass.  ”Det här är ett bra sätt att snabbt få ut en tidseffektiv och enklare form av miljöutbildning till de anställda”, säger Niklas Castenäs, samordningsansvarig för arbetsmiljö - och miljö på Valmet i Sundsvall.

På Valmet i Sundsvall har företaget som mål att de anställda ska utbilda sig inom hälsa, säkerhet och miljö åtta timmar per år.

”Fokus för oss har under senare år legat mer på säkerhetsfrågor, medan miljöbiten hamnat lite på undantag. Vi har därför beslutat ytterligare lyfta miljökunskapen bland de anställda. Därför är det vår plan att ytterligare satsa på SSG Miljöpass tillsammans med andra miljörelaterade aktiviteter. Det hjälper inte bara miljön, utan sparar också kostnader för företaget.”, säger Niklas Castenäs, samordningsansvarig för kvalitet, hälsa, säkerhet  arbetsmiljö - och miljö på Valmet i Sundsvall.

”Effektiv utbildning”

Hittills har cirka 20% av de anställda på Valmet i Sundsvall tagit SSG Miljöpass. Målet är nu att samtliga anställda ska ha genomgått utbildningen.

”Jag gillar konceptet. Det här är ett effektivt sätt att snabbt få ut en enklare form av miljöutbildning, som inte är så tidskrävande. Det är en kort och koncis utbildning och en bra sammanfattning av de viktigaste grunderna när det gäller miljökunskap. Det är ett paket, som passar oss mycket bra och du kan göra utbildningen oavsett om du är hemma eller på jobbet, så länge du kommer åt nätet”, säger Niklas Castenäs.

Detta är SSG Miljöpass

SSG Miljöpass är en webbaserad miljöutbildning, som riktar sig till samtliga anställda, oavsett om de arbetar på kontor eller i driftmiljö. Utbildningen kan bestå av upp till tre delar: Dels en generell grundutbildning med allmän miljökunskap, dels vid behov en kompletterande branschanpassad del med den aktuella branschens miljöpåverkan och slutligen vid behov en kompletterande anläggningsspecifik del med fokus på industrins lokala förhållanden.

Faktaavsnitt varvas med interaktiva övningar. Varje utbildning avslutas med ett kunskapstest. Efter avslutad utbildning erhålls ett diplom.

Lättillgänglig och kostnadseffektiv

SSG Miljöpass är lättillgänglig och kostnadseffektiv och kräver endast begränsade resurser från företaget att genomföra.

- Den når personalgrupper som annars kan vara svåra och kostsamma att engagera och den hjälper företagen att nå kraven i miljöbalken och företagets interna ledningssystem, säger Kristina Nilsson, produktansvarig för SSG Miljöpass, och avslutar:

- Dina anställda och dina kunder är ditt företags främsta ambassadörer. En miljömedveten och miljöutbildad personal gör stor skillnad för ditt företags anseende och förtroende, dess varumärke och affärer. En förbättrad miljömedvetenhet och miljöanpassning bidrar dessutom till att spara pengar i form av minskade kostnader för råvaror och energi.

Läs mer om SSG Miljöpass - Klicka här.