Nya funktioner i SSG Produktdatabas

Nya funktioner i SSG Produktdatabas

Utvecklingen av SSG Produktdatabas fortsätter. Sedan hösten 2015 har fler än 60 förbättringsåtgärder genomförts, både stabilitetsförbättringar samt gränssnittsförbättringar.

SSG Produktdatabas utvecklas kontinuerligt för att förbättra både tjänsten och användarnas upplevelse. Sedan i höstas har ett flertal förbättringsåtgärder genomförts. De flesta åtgärderna har varit interna för att förbättra och effektivisera handläggningen av nyklassning och registervård av artiklar. För användaren kommer framförallt följande förbättringspunkter att märkas:

• Användaren har nu själv möjlighet att lägga till, ändra och ta bort sina kontaktuppgifter som är kopplade till en anläggning.
  • Det är numera möjligt att söka andra anläggningars kontaktuppgifter.
  • Ny funktion är inlagd för kunder som inte har importerat hela databasen och använder knappen Överför. Leveransen är kompletterad med interimsnummer samt att man kan kryssa i för att se sina begärda överföringar.
  • En funktion är införd så att man kan exportera till Excel.
  • Vid dubblettärenden för en artikel visas nu den svenska informationen om artikeln enbart finns på svenska och användaren har valt engelska som språk.
  • Ett tydligt meddelande visas när användaren blir utloggad.
  • Det är nu möjligt att koppla ihop Varumärke och Norm som alternativa artiklar.
  • När användaren söker i fritextsökningen visas nu även kopplingen mellanAlternativa artiklar, Varumärke och Norm.
  • Fritextsökningen är utökad så att det nu visas historiskt data för artiklar, samt att det är möjligt att söka en artikel via historiskt data.

Carina Ekebro, förvaltningsledare på SSG, kommenterar uppdateringarna så här:

– Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tjänsten både för våra interna handläggare och externa kunder. Vi har turen att ha aktiva användare som återkopplar sina idéer och förslag så att vi får bra input till vilka åtgärder som är mest efterfrågade.

Uppdateringsarbetet fortsätter framåt:

– Vi fortsätter arbetet med att effektivisera handläggningen. Fokus just nu är att utöka och förbättra informationen kring artiklarna. avslutar Carina Ekebro.