Säkerheten i fokus på SSG Hydraulikdagar 2014

Säkerheten i fokus på SSG Hydraulikdagar 2014

Den 2-3 april 2014 genomförs den fjärde upplagan av SSG Hydraulikdagar på Scandic Hotel Hasselbacken i Stockholm. De två dagarna utgör en mötesplats för alla med intresse för hydraulik – även entreprenörer och leverantörer. Här träffas kollegor för erfarenhetsutbyte och för att under trevliga former diskutera viktiga frågor för branschen.

Hydraulikdagarna är uppdelade på två dagar, där den 2 april är en öppen konferensdag och den 3 april endast engagerar de två arrangörerna SSG Styrgrupp Hydraulik och Järnbrukens hydraulikgrupp AUH.Temat under den öppna konferensdagen är Hälsa, Säkerhet och Miljö.

“Här diskuterar vi frågor som hur vi ska förebygga olyckor inom hydraulik och vad som ska göras om olyckan är framme”, säger Rickard Sjöblom, projektledare inom SSGs affärsområde Teknik och Underhåll.

Stort intresse för säkerhet

Önskemål om djupdykningar i säkerhetsproblematiken dök upp under föregående års Hydraulikdagar, som då hade temat energibesparingar.  Den öppna konferensdagen inleds med att Lennart Strandberg, ProjektHydraulik, ger en återblick på detta tema och om vad som under det senaste året har hänt inom området.

”Lennart går vidare in på dagens tema med vilka säkerhetsrisker som finns i hydraulikarbetet och att det kan gå väldigt illa om du inte har full koll. Och vad händer om och när det sker en olycka”, säger Rickard Sjöblom.

Därefter fördjupar sig Anders Boman, som är hudtoxikolog på Karolinska Institutet, i ämnet hydraulolja och hudexponering.

”Han kommer bland annat att redogöra för hudallergier vid exponering och utifrån en avhandling berätta om skillnaderna i allergiska reaktioner mellan olika typer av hydrauloljor”, säger Rickard Sjöblom.

Bland de övriga talarna märks även Svenolof Karlsson, SK Resurs. Han sitter även med i SSGs arbetsgrupp 11 "Verktyg i säkerhetskulturarbetet" inom affärsområdet HSE. Svenolof Karlsson kommer att fördjupa sig i säkerhetsbeteende och säkerhetskultur.

”I övrigt får deltagarna en inblick i antändningsrisker med oljedimma från SP, praktiskt miljöarbete med HAMS konsulterna och skillnader mellan nya och förbrukade hydrauloljor från VP Diagnose”, avslutar Rickard Sjöblom.

Så ser programmet ut

Så här ser konferensprogrammet ut i sin helhet:

DAG 1
09:00: Registrering och fika.
09.45: Välkommen till SSG hydraulikdagar 2014 (SSG).
10.00: Föreläsning 1: Energibesparing i backspegeln och inledning till dagens tema. Lennart Strandberg, ProjektHydraulik.
10.45: Föreläsning 2: Hydraulolja och hudexponering. Anders Boman, hudtoxikolog, Karolinska Institutet.
11.30: Föreläsning 2: Brandrisker med mineraloljespray. Michael Försth, SP.
12.15: Lunch.
13.30: Föreläsning 3: Arbetsmiljöarbete i praktiken. Bengt Sahlin, HAMS konsulterna.
14:15: Föreläsning 4: Nya kontra förbrukade oljor. Lars Arvidsson, VP Diagnose.
15.00: Bensträckare med kaffe.
15.30: Föreläsning 5: Utveckla företaget med bättre säkerhetskultur – hur kan jag bidra? Svenolof Karlsson, SK Resurs AB.
16.30:Avslutning och utvärdering
17.00: Mingel och nyheter på marknaden.
19.00: Middag.

DAG 2
(Enbart SSG Styrgrupp Hydraulik och Järnbrukens hydraulikgrupp AUH)
• 08.30: Årsmöten för hydraulikgrupperna.
• 11.00: Studiebesök.
• 12.30: Lunch.
• 13.30: Återsamling och avslutning

Ta chansen nu!

Hydraulikdagarna arrangeras en gång per år. Under två dagar hålls föreläsningar inom ett utvalt ämnesområde och ett studiebesök. Ta chansen att ta del av spännande föredrag, diskutera direkt med leverantörer, träffa kollegor i branschen och utöka ditt nätverk!

För mer information och bokning, gå vidare till länken:http://www.ssg.se/hydraulikdagar

Rickard Sjöblom

Projektledare Tjänster och samverkan 060 - 14 15 92