Skarpt läge för SSG Benchmark

Skarpt läge för SSG Benchmark

Det nya verktyget SSG Benchmark, som lanserades i juni i förra året, befinner sig nu i skarpt läge.”Alla har nu i stort matat in de data som gäller för 2013. Rapporterna kommer att frisläppas inom de närmaste dagarna och de deltagande anläggningarna har då tillgång till resultaten och kan jämföra sina anläggningar med andra. Vår målsättning är att under 2014 ha 20 anslutna anläggningar till SSG Benchmark”, säger Mats Karlsson, chef för SSGs affärsområde Teknik & Underhåll.

Under två års tid arbetade den då nystartade SSGs Driftsäkerhets- och effektivitetskommitté med att ta fram ett lämpligt verktyg för benchmarking av nyckeltal för skogsindustrins underhållsverksamhet. Resultatet blev den internetbaserade systemapplikationen SSG Benchmark, som lanserades i juni 2013.

SSG 2001 utgör grunden

SSG Benchmark baseras på standarden SSG 2001 – ”Underhållseffektivitet - nyckeltal, terminologi”, som omfattar generella regler och anvisningar för hur man mäter och definierar gemensamt utvalda nyckeltal vid underhållsarbete.

”Med SSG 2001 kan industrin definiera och mäta vad som är underhåll och underhållskostnader. Genom att alla använder samma nyckeltal och terminologi skapas en gemensam plattform för nyckeltalsanalys”, säger Mats Karlsson.

Standarden är baserad på europastandarderna SS-EN 13306 och SS-EN 15341 kompletterat med erfarenheter från ett antal bolag inom massa- och pappersindustrin. SSG Benchmark är därmed användbart inom andra branscher och även internationellt.

”Styrkan med SSG Benchmark är standarden SSG 2001 och att jämförelsen är leverantörsneutral det vill säga oberoende av vem som utför underhållet”, säger Mats Karlsson.

Parallellt har SSG även tagit fram ett benchmarkingavtal. Avtalet beskriver noga vilka ramar som ska omgärda samarbetet och vilka krav som ställs på SSG och de deltagande företagen. Avtalet är framtaget med hjälp av jurister för att se till att lagstiftning följs och att ingen känslig information lämnas ut.

Ökad konkurrenskraft

SSG 2001 och SSG Benchmark har tagits fram för att kunna effektivisera underhållet på industrianläggningar genom att optimera kostnader och öka anläggningstillgängligheten och därmed öka konkurrenskraften.

”Syftet är att kunna jämföra sin egen position och utveckling i förhållande till andra och med stöd av en faktabaserad mätning själv kunna identifiera och analysera förbättringsområden inom sin verksamhet”, säger Mats Karlsson och fortsätter:

”Det är bara de deltagande anläggningarna som får ut information från verktyget och då bara inom de produktionsinriktningar och nyckeltal, där man rapporterat in data. Och inga enskilda anläggningar kommer att kunna identifieras.”

Resultat ned på maskinnivå

Resultatet presenteras i diagram där såväl anläggningens aktuella utfall som historiska utveckling visas i förhållande till övriga deltagande anläggningar.Verktyget är redan från start fullskaligt och nyckeltalen redovisas ända ned på maskinnivå.

Inledningsvis är tjänsten tillgänglig för jämförelse av nyckeltal inom nedanstående anläggningstyper:

• Kemiska massabruk.
  • Integrerade bruk med kemisk massaproduktion.
  • Övriga massa- och pappersbruk (TMP, Stand-alone).

”Alla har nu i stort matat in de data som gäller för 2013. Rapporterna kommer att frisläppas inom de närmaste dagarna och de deltagande anläggningarna har då tillgång till resultaten och kan jämföra sina anläggningar med andra. Vår målsättning är att under 2014 ha 20 anslutna anläggningar till SSG Benchmark”, säger Mats Karlsson.

Missa inte SSG Underhållskonferens

Den 27-28 maj arrangeras även SSG Underhållskonferens, där bland annat SSGs Driftsäkerhets- och effektivitetskommittés arbete med SSG Benchmark och SSG 2001 närmare kommer att presenteras. Inbjudna till konferensen är förutom industrier inom massa och papper, även universitet och Scanias underhållsföretag Dynamate. Läs mer om konferensen på www.ssg.se/underhallskonferens

Leveranser från SSGs Driftsäkerhets- och effektivitetskommitté

Nedan sammanfattas viktiga leveranser från arbetet inom SSG SSGs Driftsäkerhets- och effektivitetskommitté:

• SSG 2001 Underhållseffektivitet, terminolog och nyckeltal – utgåva 3.
  • SSG 2901 Rekommendation av klassningskoder för registrering iunderhållssystem
.
  • Benchmarkingavtal.
  • SSG Benchmark.
  • Utredningar, definitioner och tolkningar, däribland: - Workshop nyckeltal.  - Utvärdering av alternativa systemlösningar.  - Presentation av olika förslag på systemlösningar för benchmarking.   - Utredning av konkurrensförutsättningar för benchmarking.   - Branschgemensam prioritering av nyckeltal.   - Branschgemensam definition av anläggningstyper inom massa- och
 pappersindustrin, vilka enskilt ska benchmarkas.   - Branschgemensam tolkning av definitioner till terminologin och
 nyckeltalen i  SSG 2001.   - Branschgemensam definition av underhållsmaterial (förbruknings-
 material/reservdelar).   - Utredning av branschens status över vilket data till nyckeltal som
kan rapporteras in  samt hur status är de två kommande åren.