SSG Registrerad Leverantör närmar sig realisering

Den 2 februari kommer SSG att anordna en workshop tillsammans med de företag, som ingår i referensgruppen för SSGs nya tjänst, SSG Registrerad Leverantör. I samband med detta kommer SSG att presentera sitt förslag på hur tjänsten kommer att vara uppbyggd och vad den kommer att innehålla.

Representanter från flertalet stora svenska industrikoncerner har uttryckt att de interna processerna för att hantera leverantörsuppgifter är administrativt betungande och kostsamma. Flertalet bolag står idag i valet mellan att hålla en hög kvalitet med kontinuerlig uppdatering av uppgifter eller sänka den administrativa tiden med sämre kvalitet som följd.

Leverantörerna å sin sida anser att dagens process är administrativt betungande, främst då kraven skiljer sig mellan olika kunder. I samråd med industrin har SSG därför beslutat att utveckla tjänsten SSG Registrerad Leverantör.

Lansering under våren

Sedan årsskiftet pågår arbetet med framtagandet av tjänsten med full intensitet. Projektgruppen arbetar för att kraven samt innehållet i tjänsten ska vara komplett i samband med workshopen den 2 februari, då förslaget kommer att presenteras i sin helhet.

Tjänsten kommer att lanseras under våren, varefter företagen från och med den 1 september i år kan börja ansluta sig.

Fyra huvudområden

Tjänsten kommer förutom generell information om leverantören att leverera information inom fyra huvudområden – Ekonomi och finans, Kvalitet, Miljö samt CSR (Corporate Social Responsibility) och utformas med användarfunktioner, som exempelvis automatisk notifiering till företagen om väsentlig statusinformation om företaget ändras, till exempel om företaget tappar sitt F-skattebevis eller förlorar kreditvärdighet.

För ytterligare information kontakta utvecklingschef Johan Engman på telefon 060-14 15 55 eller johan.engman@ssg.se