Unikt samarbete för bättre målning

Unikt samarbete för bättre målning

SSG Ytskyddskommitté och Södra Cell Värö kommer att tillsammans med Auktorisationen för Rostskyddsmålning bjuda in leverantörer till en gemensam dialog för att framöver få till bättre och mer beständiga målningsarbeten i samband med större projekt.

Felaktigt utförd ytbehandling kan genom rostangrepp förstöra värden som är mycket större än själva ytbehandlingskostnaden. Detta är ett problem som industrin länge arbetat med. Även om leverantörerna väl känner till problemen, så är det inte alltid säkert att deras underleverantörer är lika uppdaterade.

”På Södra Cell Värö har vi bra koll på att vanliga underhållsmålningar utförs på ett korrekt sätt. Däremot har vi haft vissa problem med många målningsarbeten, som sker under projektbyggen. Här har vi upptäckt att det finns en stor förbättringspotential att uppnå i samband med att vi köper in större projekt”, säger Krister Henningsson, bygg- och fastighetsansvarig inom underhåll på Södra Cell Värö.

Rätt redan från början

När Södra Cells bruk i Värö nu ska byggas om för fyra miljarder kronor i syfte att öka årsproduktionen av barrsulfatmassa från 425 000 ton till 700 000 ton, så har Södra beslutat att göra allt rätt från början.

”Vi vill höja målningsnivån och har därför tagit hjälp av SSGs Ytskyddskommitté och Auktorisationen för Rostskyddsmålning. Tillsammans tänker vi bjuda in ett antal huvudleverantörer för att gemensamt diskutera hur vi kommer tillrätta med problemen och se till att detta inte händer framöver. Vi vill informera och skapa dialog med leverantörerna, utbyta erfarenheter och få dem att förstå vikten av att de vidarebefordrar och tydliggör våra kravspecifikationer även till sina underleverantörer. Det är just där det ofta har brustit tidigare”, säger Krister Henningsson.

Inom SSGs kommittéer har industrin sedan länge haft ett unikt samarbete över gränserna och tagit fram standarder, tekniska riktlinjer, rapporter, tekniska meddelanden och utbildningar. Nätverket har också arbetat med att påverka myndigheter, tillverkare och leverantörer.

”Att utöka samarbetet och nätverket med att bjuda in nya parter är helt i linje med SSGs affärsidé och kan SSG Ytskyddskommitté med Södra Cell Värö och Auktorisationen för rostskyddmålning aktivt påverka, så att den standard som finns i ökad utsträckning verkligen används, så kommer detta bidra till att alla parter sparar resurser”, säger Tina Berggren, ansvarig för SSG Ytskyddskommitté.

Uppföljningar och avstämningar

Huvudleverantörerna brukar känna väl till SSGs standarder och rekommendationer, men den informationen tenderar att försvinna på delegeringsvägen.

”Alla SSGs standarder är ju till för att få bättre ytskydd i ett livscykelperspektiv. Det är den kunskapen vi nu vill förbättra i alla led genom att redan i ett tidigt skede i projektet arbeta tätare med leverantörerna, diskutera lösningar och förbättringar inför framtiden och tillsammans med SSG sedan nå ut till hela branschen med det vi kommer fram till. Om vi gör det rätt redan från början, så blir det bra för alla. Sedan informerar vi leverantörerna att vi även kommer ha en uppföljning av målningsarbetet med besök och avstämningar”, säger Krister Henningsson.

I SSGs Ytskyddskommitté medverkar representanter från hela branschen, såväl beställare, som tillverkare, experter och entreprenörer. Branschföreningen Auktorisation för Rostskyddsmålning verkar genom att bibehålla höga kompetenskrav på utförare.