NKI-undersökning i SSG Entre gav nyttig information

SSG genomförde i januari en NKI-undersökning (Nöjd Kund) bland entreprenadföretagen i säkerhetsutbildningen SSG Entre. Undersökningen gjordes för att få en bild över vad kunderna tycker om Entre, samt vad som kan förbättras. Resultatet blev övervägande positivt med en kundnöjdhet på 3,76 på en femgradig skala.

SSGs mest populära tjänst är säkerhetsutbildningen SSG Entre som c:a 120 000 entreprenörer har genomfört. För att förbättra tjänsten gjorde SSG en NKI-undersökning i januari. Syftet var att mäta, identifiera och utveckla de framgångsfaktorer som finns i SSG Entre, men också att peka på de svagheter som finns och att försöka förbättra tjänsten. Undersökningen gick ut till över 14 000 personer som jobbar med att administrera tjänsten hos de entreprenadföretag som är kunder på SSG Entre. På en femgradig skala mättes kundnöjdheten där betyget blev 3,76. Nöjdast av branscherna som är anslutna till SSG Entre är gruvbranschen, där bland annat LKAB finns representerat.

SSG Entre fungerar som en allmän säkerhetsutbildning inom industrin, och 47 % av de svarande kunde tänka sig att använda SSG Entre som en generell säkerhetsutbildning för industrin även om inte något krav från kunderna fanns. Det är ett bra betyg för SSG Entre som syftar till att ge kursdeltagaren en så bred plattform för säkerhet som möjligt.

Webbaserat lärande är uppskattat

SSG Entre är webbaserat och det är ett uppskattat medium bland de som svarade på undersökningen. Nära 70 % av de svarande anser att webbaserat lärande är ett bra sätt att utbilda sig på. SSG har lång erfarenhet av webbaserat lärande och erbjuder en mängd kurser inom detta medium. Webbaserat lärande har flera fördelar, inte minst att den studerande kan genomförakursen på egen tid och plats. Dessutom sparar det tid för entreprenörerna genom att de är förberedda för arbetet direkt när de kommer till en anläggning. Ungefär hälften av de svarande på NKI-undersökningen föredrar att få den lokala säkerhetsinformationen för en anläggning via SSG Entre.

SSGs kundcenter fick också högt betyg i undersökningen och majoriteten tycker att det är lätt att komma i kontakt med supportavdelningen när behovet finns. SSGs kundcenter fick 4,31 av fem i betyg och många upplever att deras ärenden ofta hanteras och löses på ett smidigt sätt av handläggaren.

Utvecklingen av tjänsten fortsätter

Med NKI-undersökningen har SSG fått nyttig information om vad som kan förbättras i tjänsten framöver. Önskemål har kommit att göra Entre tillgängligt till fler plattformar och att förenkla gränssnittet i tjänsten. Utöver undersökningen fortsätter arbetet med att följa upp åsikter ifrån kursdeltagare för att göra utbildningen bättre. Utvecklingen av SSG Entre fortsätter för att göra svensk och europeisk industri säkrare och skapa en bättre arbetsmiljö för entreprenörer och anställda.

Köpmangatan 1

Telefon: 060 - 14 15 00