SSG lanserar ny miljöutbildning för industrins alla anställda

Under SPCI 2011 lanserar SSG sin nya webbaserade utbildning SSG Miljöpass, som är en miljöutbildning anpassad för industrins alla personalgrupper.

SSG Miljöpass är utvecklat tillsammans med experter från näringslivet. Utbildningen riktar sig till samtliga anställda, oavsett om de arbetar på kontor eller i driftmiljö.

- Dina anställda och dina kunder är ditt företags främsta ambassadörer. En miljömedveten och miljöutbildad personal gör stor skillnad för ditt företags anseende och förtroende, dess varumärke och affärer. En förbättrad miljömedvetenhet och miljöanpassning bidrar dessutom till att spara pengar i form av minskade kostnader för råvaror och energi, säger Johan Nylander, chef för SSGs affärsområde Hälsa Säkerhet Miljö (HSE).

Utbildningen SSG Miljöpass kan bestå av upp till tre delar: Dels en generell grundutbildning med allmän miljökunskap, dels vid behov en kompletterande branschanpassad del med den aktuella branschens miljöpåverkan och slutligen vid behov en kompletterande anläggningsspecifik del med fokus på industrins lokala förhållanden.

- Faktaavsnitt varvas med interaktiva övningar. Varje utbildning avslutas med ett kunskapstest. Efter avslutad utbildning erhålls ett diplom, säger Johan Nylander.

SSG Miljöpass är lättillgänglig och kostnadseffektiv och kräver endast begränsade resurser från företaget att genomföra.

- Den når personalgrupper som annars kan vara svåra och kostsamma att engagera och den hjälper företagen att nå kraven i miljöbalken och företagets interna ledningssystem, säger Johan Nylander.

För mer information om SSG Miljöpass, kontakta:
Kristina Nilsson, tel 060-141564.

www.ssg.se