”Vi har vaknat sent – nu måste vi bygga ett underhåll i världsklass!”

Onsdagen den 18 maj kl 09.00-11.00 arrangerade SSG under mässan SPCI 2011 en underhållskonferens med namnet “Increased operational safety and maintenance efficiency - The Swedish forest  industry gather forces to develop the maintenance processes”. Under detta tema hade ett 80-tal deltagare från svensk och internationell skogsindsutri samlats för ett gemensamt erfarenhetsutbyte i syfte att bygga ett underhåll i världsklass.

- Vi har vaknat fem i tolv - men vi har vaknat och nu måste vi se till att det också blir handling av alla vackra ord, förklarade Rickard Wallin, platschef på Holmen Braviken.

Underhållskonferensen inleddes av Stora Enso Kvarnsvedens tekniska chef Henning Ekström, som berättade om de goda resultaten från det gemensamma underhållsarbetet inom Stora Enso Sverige sex massa- och pappersbruk.

- Allt underhåll inom Stora Ensos bruk i Finland är outsourcat. Nu har koncernledningen två goda alternativ, där de kan jämföra vårt underhållssamarbete i Sverige med den finska lösningen. I Finland ska kontrakten snart omförhandlas, och ledningen vill veta om vi är tillräckligt bra och konkurrenskraftiga i Sverige, förklarade Henning Ekström och fortsatte:

- I Sverige kommer nu en inhyrd konsult att gå igenom alla sex bruk för en intern revision. Då får vi det första svaret på frågor som: Är detta underhållssamarbete den bästa lösningen eller finns det andra konkurrenskraftiga lösningar? Är vårt interna nätverk starkt nog? Måste vi omorganisera underhållsarbetet? Ska vi ta stöd från andra externa bolag? Här har vi god hjälp av det arbete vi redan lagt ned i Sverige på att ta fram definitioner och nyckeltal, som möjliggör såväl en intern som en extern benchmarking. Hela syftet med denna revision är att hitta kostnadseffektiva lösningar för framtiden.

Efter sitt anförande fick Henning Ekström en fråga från publiken om han var nöjd med de resultat som Stora Ensos underhållssamarbete hittills har presterat.

- Ja, det är jag. Särskilt i Stora Enso Kvarnsveden, som jag har mest koll på, har vi kunnat konstatera sänkta kostnader och ökad tillgänglighet. Det här sättet att bedriva underhållsarbete fungerar, svarade han.

Henning Ekström, Stora Enso Kvarnsveden

Underhållet ett anläggningsansvar

Nicklas Holfelt, reliability engineer på SCA Ortviken, förklarade att det idag är ett helt annat fokus på underhållet än vad det någonsin varit tidigare. Arbetet med effektivare underhåll har blivit något av en religion. Samtidigt påpekade han att drifttillgänglighet och underhållsarbete inte bara är ett ansvar för underhållsorganisationen.

- Det är ett anläggningsansvar. Strategin måste sättas och kommuniceras av platschefen och sedan omfattas, förstås och accepteras av alla anställda, sade han.

Inom SCA har man valt att tillsatta en särskild driftsäkerhetsgrupp bestående av tio personer med olika erfarenheter.

- Vi coachar resten av organisationen och hjälper dem med rutiner och best practice-lösningar. I slutet av 2011 ska en ny gemensam organisation ta över underhållsansvaret för SCA Östrand, SCA Ortviken och Tunadals sågverk . Syftet är att öka effektiviteten och använda resurserna mer flexibelt mellan enheterna, förklarade Nicklas Holfelt, samtidigt som han passade på att slå ett slag för SSGs nya underhållsstandard SSG 2001, som tagits fram av en arbetsgrupp inom SSGs Mekankommitté.

- Om den europeiska standarden är en generell internationell standard, så är SSG 2001 en applikation av den standarden för massa- och pappersindustrin.

Nicklas Holfelt, SCA

Kraftfull effektivitetshöjning på Nordic Paper

Lars Rosén, produktionsdirektör på Nordic Paper, och Micael Koch, underhållschef på Nordic Paper Bäckhammar, redogjorde sedan för utvecklingen av det gemensamma underhållsarbetet inom Nordic Paper.

- Vi har nu i två år arbetat med att ta fram gemensamma definitioner och nyckeltal för att få en gemensam syn med gemensamma mål och strategier inom koncernen. Om du inte dagligen mäter vet du inte var du är och då vet du inte var du ska gå. Hittills har detta tvååriga underhållssamarbete resulterat i en total effektivitetshöjning för Nordic Papers bruk avseende kostnader, material och tid från 76,8 till 81,2 procent, förklarade Lars Rosén och fortsatte:

- Nu återstår fortsatt arbete meds särskilt fokus på färre oplanerade och fler planerade stopp. Målsättningen är att minst 60 procent av stoppen ska vara planerade. Men vi är inte riktigt där än. De flesta av oss inom hela den svenska skogsindustrin har fortfarande  får många oplanerade stopp och vi har en hel del att jobba med framöver.

- Vi startade 2009 utifrån en situation med många stopp, låg effektivitet och höga underhållskostnader. Vi går nu till nästa steg med nya mål, visioner och strategier, som måste kommuniceras ut i hela organisationen för att nå framgång. Det tar tid och vi måste ha tålamod. Och det är nödvändigt med en engagerad ledning, resurser för att nå framgång, sade Michael Koch.

Lars Rosén avslutade sitt anförande med orden:

- Underhåll är en kärnverksamhet, som påverkar hela bruket och en outsourcing av underhållet kan och får därför aldrig vara ett alternativ.

Viktigt med fokus på kompetens och rekrytering

Rickard Wallin, platschef på Holmen Braviken, betonade liksom tidigare talare att underhåll är en viktig fråga för hela bruket och koncernen och det påverkar såväl produktion som det ekonomiska resultatet.

- Underhållet har också en vital påverkan på kvaliteten på de produkter som betalar för våra löner och utrustning i bruken, förklarade han och fortsatte:

- Vi är inte längre de skinande stjärnorna i rapporteringen. Vi är färre människor på alla bruk idag och vi lever i en verklighet med krav på längre livslängd på utrustning och maskiner och mindre kapitalinvesteringar. Våra styrelser och ledningar är inte längre villiga att investera stora pengar i bruken, så länge de inte genererar goda resultat. Därför är ett gott underhåll av oerhörd vital betydelse för brukens framtida överlevnad.

- Om vi inte förbättrar oss själva, så finns det mängder av oberoende företag världen över som gärna tar över produktion och kunder. Vi har varit för feta för länge och inte haft tillräckligt tryck på oss för att göra något åt att skapa en säkrare drift och ett effektivare underhåll. Vi vaknar fem minuter i tolv - men vi har vaknat och nu måste vi se till att det också blir handling av alla vackra ord.

Rickard Wallin betonade också vikten av att satsa på rekryteringen till underhållsavdelningarna.

- För tio år sedan fanns inte fokus på rätt kompetens riktigt där. Underhållet har aldrig varit betydelsefullare för brukets resultat än tidigare. Nu måste vi fokusera på vilka underhållsmänniskor vi rekryterar.

Viktigast just nu

I den efterföljande paneldebatten ställde sedan moderatorn Staffan Sandelin, Mediegruppen, frågan vad som är den mest viktiga frågan just nu för att nå fortsatt framgång med underhållsarbetet.

- Hittills har vi involverat hela organisationen på ledningsnivå, nästa steg blir att involvera hela organisationen. Alla måste jobba med sina egna små förbättringsprocesser. Vi har tänkandet, strategierna, verktygen, men nu måste vi också engagera alla våra anställda i dessa förbättringar, förklarade Henning Ekström.

Nicklas Holfelt:
- Det mest viktiga är att fortsätta vägen som vi reda har slagit in på och att sprida budskapet. Att få alla att tro på de mål som vi har satt upp. Om inte de runt omkring oss delar och tror på våra mål kommer vi aldrig att nå dit vi vill.

- De som jobbar med underhåll i våra bruk gör ett heroiskt jobb. Men nu måste vi bli mer systematiska och strukturerade, fortsätta arbeta med analyser och nyckeltal och sätta mål på såväl koncern- som bruksnivå. Och vi måste våga fokusera på det som är viktigt och prioritera det vi vill göra, så att vi verkligen avslutar de projekt som vi påbörjat. Annars skapar vi bara frustration i organisationen.

- Vi ska fortsätta på den väg vi fastställt tidigare. Vi har alla nycklar i våra händer, men nu måste vi börja använda dem, förklarade Lars Rosén.

Om fem år - var finns ni då?

Staffan Sandelin frågade sedan Henning Ekström om var ledstjärnan Stora Enso befinner sig i sin underhållsutveckling om tre respektive fem år?

- Då har vi förbättrat vår tillgänglighet, vår kostnadsnivå och vi har ett starkare nätverk inom Stora Enso. Men vi har också med hjälp av SSGs nya Kommitté för Driftsäkerhet och Efefktivitet byggt fruktsamma nätverk med andra svenska bruk, som också kommer att ge oss en hel del nya lärdomar.

- Vi vet mer om statusen för våra olika fabriker, vi har förhoppningsvis startat med operatörsunderhåll och kommit längre med vårt analysarbete. svarade han.

Det bästa rådet till kollegorna

Paneldebatten avslutades med att deltagarna fick svara på frågan: Vilket är ert bästa råd till alla era kollegor i branschen för att få till ett mer effektivt underhåll?

Henning Ekström, Stora Enso:

- Arbeta systematiskt och strukturerat med analyser, klassificering och se till att göra det rätt från början.

Nicklas Holfelt, SCA:

- Underhåll är inte bara en underhållsfråga. Sätt upp ett mål och strategier, följ dem sedan och se till att alla anställda delar dem och tror på dem.

Rickard Wallin, Holmen:

- Se till att alla anställda är involverade i underhållsfrågorna.

Lars Rosén, Nordic Paper:

- Skapa en glasklar strategi om underhåll och följ sedan den vägkarta ni fastställt.

www.ssg.se