Din snaps levereras med intelligent logistik

Vad kan du göra om du har potential och ambitioner för tillväxt, men föråldrade och begränsande fysiska ramar? Logistikföretaget Vectura AS lade 4 år på att besvara just den frågan och har idag en av Europas mest moderna distributionscentraler.

Vectura AS är Nordens ledande distributör av vin och sprit. Företaget ägs av ArcusGruppen AS, som är nordens ledande tillverkare och leverantör av dessa produkter. Det finns representerat i hela Norden med dotterbolag i Norge, Danmark, Finland och Sverige. Företaget står bland annat bakom kända märken som Linie Aquavit, Aalborg Akvavit, Gammel Dansk och Vikingfjord Vodka, som lagras i Vecturas nya distributionscentral i norska Gjelleråsen. Distributionscentralen skickar varje dag över 220 000 flaskor vin, likör och sprit till kunder i Skandinavien och Baltikum.

Förutom önskemål om ökad kapacitet och effektivitet, stod det klart för Vectura att företaget behövde förnyelse. ”Det gamla lagret var för litet, och de föråldrade IT-systemen och tekniska systemen gjorde processerna alldeles för dyra”, säger Vecturas VD Lorna Stangeland. Därför lade företaget 4 år på att undersöka potentiella platser, granska anbudsprocessen, välja leverantör och implementera projektet.

10 miljoner flaskor på lager

Logistikexperten SSI Schäfer tog hem beställningen på att bygga och implementera den nya distributionscentralen. Även om 4 år är en lång tid var det en god investering, eftersom Vectura idag har en av de mest moderna distributionscentralerna i Europa. ”Det här projektet är helt unikt – dels eftersom det innehåller många olika högteknologiska lösningar, men också eftersom det kräver en mycket komplicerad styrning av varuflödet från olika områden”, säger SSI Schäfers Sales Manager Bo Mortensen. Men en distributionscentral med nästan 10 miljoner flaskor på lager och en daglig varugenomströmning på över 220 000 flaskor kräver också hög kvalitet på logistikutrustningen och ett imponerande IT-system.

Bland de många produkterna finns ett imponerande 30 meter högt höglager med 8 pallkranar och fler än 31 000 pallplatser. Ett miniplocklager med plats för nästan 14 000 plastlådor där medarbetarna använder det avancerade röststyrda plocksystemet Pick-by-Voice för att plocka enskilda flaskor. Palleteringsrobotar som palleterar om förstört eller överdimensionerat ankommande gods. Helautomatiska truckar (AGV) som binder samman produktionen med det utvecklade monorailsystemet med 28 vagnar, som utgör huvudpulsådern för den interna transporten av pallar.

Intelligent IT

För att styra samverkan mellan de många produkterna krävs ett intelligent WMS-system (Warehouse Management System) och SSI Schäfers WAMAS är det självklara valet. För att säkerställa ett optimalt varuflöde delar WAMAS upp alla produkter vid distributionscentralen enligt en ABC-klassifikation. Detta ökar lagrets effektivitet, eftersom till exempel mindre efterfrågade varor förvaras längst bak i höglagret. SSI Schäfers IT-chef Jens Derner säger: ”Allt styrs från WAMAS – från varumottagning och tilldelning av pallplatser till plockning av kartonger och flaskor samt upprättande av transportorder i försändelsen.

Effektivitet möjliggör tillväxt

Kombinationen av ett optimalt varuflöde och kvalitetsutrustning tillsammans med ett intelligent och pålitligt IT-system har redan nu påtagligt ökat Vecturas kapacitet, effektivitet och servicenivå. Stangeland säger: ”Även om vi hanterar mycket komplicerade processer har vi haft en varugenomströmning på 2 500 färdiga pallar varje dag sedan distributionscentralen färdigställdes i november 2012. Tack vare SSI Schäfer klarar vi den här varugenomströmningen utan problem, och distributionscentralens effektivitet ger oss en stabil bas för ytterligare tillväxt.”

SSI Schäfers leverans

Översikt över huvudkomponenterna

• Höjdlager med 31 300 pallplatser
  • 8 pallkranar med en höjd av 31 m