Grabbar från Älvdalens IF Fotboll städar Dalälven under Älvstädningen 2022

Idrottsungdomarnas och Björn Ferrys engagemang ger positivt resultat!

Årets Älvstädning resulterade i 1246 säckar fyllda med skräp och skrot. Det är 200 färre säckar än förra året – en positiv utveckling som tyder på mindre skräp längs älvarna och att ungdomarnas insats genom åren gett resultat. Älvstädningen genomfördes av cirka 3 000 deltagare från 130 idrottsföreningar under två helger i augusti och i april.

Mindre skräp efter många års insatser
– Det märks att det är mindre skräp nu än tidigare år. Genom åren har mycket historiskt skräp och skrot plockats bort. Nu är det lite mindre sådant, men fortfarande en oroväckande mängd plastförpackningar och smått skräp. Det tar mindre plats i sopsäckarna men gör fortfarande skada för miljön, säger Björn Ferry, olympisk mästare i skidskytte och ambassadör för Älvstädningen. Älvstädningen är ett samarbete mellan Städa Sverige och Fortum som har pågått i 10 år.

Björn Ferry har sett stora variationer av mängden skräp under sina tio år som Älvstädningens ambassadör. Flera sträckorna längs med älvarna har städats under många år och på dessa platser hittas inte lika mycket skräp och skrot längre. Många idrottsföreningar uttrycker i sina städrapporter att det känns meningsfullt att kunna följa en specifik sträcka, se skillnaden och fortsätta bidra till renare natur vid älven.

– Vi är glada för att det är mindre skräp i år men det är fortfarande alldeles för mycket skräp i vår natur. Det känns viktigt att ha städat bort detta, så att det inte gör skada för människor, djur eller hamnar i vattenkraftverken, säger Sofia Steinbock, projektledare på Fortum.

Skräpanalyser ger mer kunskap
Ett nytt inslag för i år är de skräpanalyser som alla idrottsföreningar gjorde på det skräp som hittades. Det har gett en mer detaljerad insyn i nedskräpningen som sker längs älvarna. Bland det mer förväntade skräpet i analyserna fanns plast, cyklar, bildäck, glasflaskor, pappersförpackningar, cigarettfimpar och snusprillor. Några föremål som däremot stack ut lite extra var en kundvagn, baklucka från en personbil, ekolod och gamla tänder till en grävskopa.

Älvstädningen berör ungdomar
Ingen som varit med och plockat skräp i Älvstädningen lämnas oberörd. Den som en gång har plockat skräp efter andra drar sig för att själv slänga skräp där det inte hör hemma.

– Vi kommer att fortsätta engagera ungdomar att städa naturen, för att minska nedskräpningen men också för att skapa ett medvetande hos ungdomarna och lägga grunden till deras miljöengagemang, säger Katarina Ridderberg, projektledare på Städa Sverige.

Älvstädningen genomfördes vid tre tillfällen under 2022, 20-21 augusti och 27-28 augusti samt i Leksands kommun en helg i april innan vårfloden kom. Indalsälven, Ljusnan, Dalälven, Klarälven och Gullspångsälven är de fem älvar som städades.

Deltagande föreningar Älvstädningen 2022

För ytterligare information, kontakta
Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 073-058 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se

Sofia Steinbock, projektledare Fortum, 076-025 17 28, sofia.steinbock@fortum.com