Handbollstjejerna i Karlskoga gjorde jobbet!

Rutschkana, flaskpost och 1 400 säckar med annat skräp bortstädat från svenska älvar

Älvstädningen genomfördes i år för elfte gången. Men trots att 277 ton skräp redan städats bort under projektets historia – kunde i år ytterligare omkring 20 ton plockas. Totalt fylldes nästan 1 400 säckar med skräp från fem av Sveriges älvar där Fortum är verksamma. Trots de höga vattenflödena som rådde i slutet av augusti kunde städningen genomföras.

Älvstädningen har i år genomförts i 35 kommuner längs Indalsälven, Ljusnan, Dalälven, Klarälven och Gullspångsälven under helgen den 26–27 augusti. Älvstädningen arrangeras av idrottsrörelsens miljöorganisation Städa Sverige tillsammans med Fortum och är populärt bland idrottsföreningar som vill bidra till sin närmiljö.

- Ungdomarna har i år gjort en imponerande insats med tanke på att städningen genomfördes precis efter sommarens kraftiga regn med höga vattenflöden som följd. Därför var det extra viktigt med säkerheten, alla deltagare uppmanades att hålla avstånd till älvkanten och plocka skräp längre upp på land. Trots det har en enorm mängd skräp plockats, säger Katarina Ridderberg, projektledare på Städa Sverige.

Rutschkana och annat konstigt skrot hittades
Som vanligt är det mest plast, fast food-förpackningar, emballage av olika slag, fimpar, snus, frigolit, glas och burkar som hittades och hamnade i säckarna. Men mycket annat konstigt ligger slängt i naturen. Exempelvis hittade föreningen Judo Club Sundsvall en motor utmed Indalsälven, ett duschmunstycke hittades i Dalälven och en rutschkana i Ljusnan.

I Klarälven hittade Karlstad IFK Fotboll P08 en flaskpost med brev från Norge. Progress Motion & Friskvårdsförening plockade upp två dammsugare och en tältsäng medan Finnskoga IF hittade en gammal gräsklippare och en gjutjärnslucka, också det längs Klarälven. En kontorsstol blev ett av många fynd i Gullspångsälven

Att plocka skräp längs med älvarna skapar intressant reflektioner hos deltagarna. De flesta reagerar på den mängd bråte som ligger slängt. Ungdomarna uttrycker även att de känner stolthet över sin insats.

Vinst för många
Både naturen och idrottsungdomarna vinner på Älvstädningen. Årets städning gav, tack vare Fortum, 134 idrottsföreningar ett ekonomiskt tillskott till kassan som tack för deras insats. Pengarna kommer föreningarna att använda till träningsresor, cupdeltagande och liknande. Eller som Avesta ridklubb som samlar pengar för att köpa en ridskolehäst.

Älvstädningen är en viktig del av Fortums hållbarhetsarbete som både handlar om miljö- och social hållbarhet.

- Det är ett sätt för oss att stötta det lokala samhället där vi har verksamhet. Vi gör en insats för renare älvar och bidrar samtidigt till en levande ungdomsidrott på dessa platser, säger Sofia Steinbock, projektledare på Fortum.

Se lista med deltagande föreningar.

Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 073-058 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se
Sofia Steinbock, projektledare Fortum, 076-025 17 28, sofia.steinbock@fortum.com