Ungdomar från Älvdalens IF städar Dalälven

Tusentals idrottsungdomar och Björn Ferry i kampen mot nedskräpade älvar

Kommande helg, 26-27 augusti, genomförs den stora städningen av fem av Sveriges största älvar. Älvstädningen är tillbaka för elfte året och engagerar 3 000 idrottsungdomar att plocka skräp i och kring älvarna. Tidigare OS-guldmedaljören Björn Ferry deltar också i fajten mot skräpet. Förutom att göra älvarna fria från skräp genomförs skräpanalyser för att skapa en mer detaljerad bild av vad för slags skräp som ligger slängt utmed älvarna.

Älvstädningen genomförs i 35 kommuner längs Indalsälven, Ljusnan, Dalälven, Klarälven och Gullspångsälven nu i helgen. Städningen arrangeras av idrottsrörelsens miljöorganisation Städa Sverige tillsammans med Fortum och röner stort intresse från idrottsföreningar som vill bidra till sin närmiljö

Skräpplockning både på land och i älven
Älvstädningen är vad det låter som - skräp såsom plast, metall och bråte rensas utmed älvarna. Till och med i älven plockas skräp, av några medverkande kanot- och dykföreningar. Varje deltagande förening och lag städar varsin på förhand angiven sträcka – totalt 157 sträckor. För sin insats får föreningarna, tack vare Fortum, en ersättning som de kan använda till sina idrottsdrömmar. Städningen är en vinst för naturen och idrottsföreningarna, men också för ungdomarna som lär sig för livet att inte skräpa ner.

För Fortum är Älvstädningen en mycket viktig del i bolagets sociala arbete.

- Det är ett sätt för oss att stötta det lokala samhället där vi har verksamhet. Förutom att det är en möjlighet att göra en insats för renare älvar främjas ungdomsidrotten på dessa platser och det tycker vi känns väldigt värdefullt, säger Sofia Steinbock, projektledare på Fortum.

Skapar miljöengagemang hos unga
    Förutom skräpplockning genomför alla föreningar skräpanalyser, vilket var nytt förra året. Genom skräpanalyserna kartläggs skräpet som hittas och det ger ett resultat som kan jämföras från år till år och plats till plats. Detta för att kunna få en bättre kunskap om nedskräpningen och dess källor. Med årets insatser finns det bra underlag för jämförelse.

Föreningarna uppmanas städa säkert
    Med anledning av höga vattennivåer i älvarna efter den kraftiga nederbörden görs vissa förändringar gällande städsträckorna längs med vattendragen i år.

- Då det är ungdomar som deltar måste vi tänka på säkerheten först och där vattennivåerna är höga ska föreningarna att inte städa direkt vid älvkanten. I stället hänvisar vi dem att plocka skräp längre upp på land i närheten till älven, säger Katarina Ridderberg, projektledare på Städa Sverige.

Se lista med de medverkande föreningar här.

För ytterligare information
      Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 073-058 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se
      Sofia Steinbock, projektledare Fortum, 076-025 17 28, sofia.steinbock@fortum.com