#jämställdfotboll. Bild: BP.

Stadium stöttar BPs normutmaning

I ett snart 15 år långt samarbete har Stadium varit huvudpartner till IF Brommapojkarna. I och med föreningens strategiska satsning #JämställdFotboll förlänger Stadium sitt huvudpartnerskap och utökar samarbetet genom att även bli sponsor till BPs Knatteskola.

Fotboll är världens största sport, för både män och kvinnor. Men fotbollen är inte jämställd, vilket inte är ok. Precis som IF Brommapojkarna (BP) vill Stadium vara med och göra skillnad och inspirera andra att göra detsamma. BP är Europas största fotbollsförening, och tar sitt ansvar genom att påvisa att det går att uppnå förändring genom ett strategiskt jämställdhetsarbete som ökar kvalitén i föreningen, sporten och samhället i stort. Det rimmar väl med Stadiums vision och den tidigare kampanjen #fillthestadium som avslutades med att sportkedjan skänkte en miljon kronor till Riksidrottsförbundets arbete inom jämställdhet.

-Stadiums vision handlar om att aktivera världen och inspirera till ett aktivt liv för alla. BPs jämställdhetssatsning är därför helt rätt för oss och vi är glada att få vara med på den resan, säger Daniel Johansson, Sponsorship manager Stadium.

#JämställdFotboll
2017 tog BP ett strategiskt beslut om att aktivt verka för att bli en jämställd förening. De vill att alla människor, oavsett kön, ska få samma resurser och möjligheter att börja med samt utvecklas inom fotbollen. Ett område där bristen på jämställdhet syns tydligt inom idrotten är fördelning av ekonomiska resurser. Ekonomiska resurser är centralt för både möjligheter att delta i verksamheten på lika villkor men även för möjligheter till makt och inflytande.

Få förbund och föreningar inom idrotten har uppnått jämställdhetsmålen och allokera sponsorpengar för att utveckla jämställdhetsarbetet. Men jämställdhet sträcker sig mycket längre än att erbjuda flickor och kvinnor möjligheter att få delta. BP vill att de ska ha samma makt och inflytande som pojkar och män.

Jämställdhet innebär även större intäkter, då näringslivets ökade krav på jämställdhet också syns i partnersamarbeten. Fotbollens stora potential för tillväxt ligger, enligt rapporten, i utveckling av flick- och damfotbollen. Läs mer i BPs Jämställdhetsrapport och dela filmen för en #JämställdFotboll.

Förlängt och utökat samarbete
I och med föreningens strategiska satsning har därför Stadium beslutat sig för att förlänga och utöka det nuvarande samarbetsavtalet som innebär att sportkedjan är huvudsponsor och dessutom lägger till ett sponsorskap av BPs Knatteskola. Det nya avtalet ersätter det tidigare och gäller till och med år 2025.