Kvinnor vill ha rolig träning, män ett tydligt mål

Kvinnor vill ha rolig träning, män ett tydligt mål

68 procent av svenska folket tränar minst en gång i veckan så att de får upp pulsen och blir svettiga. Samtidigt tränar var femte svensk så gott som aldrig. Vad skulle då kunna få oss att träna mer? Den frågan har Stadium ställt till ett statistiskt urval svenskar i åldrarna 15-70 år. Det visar sig att kvinnor motiveras av att träningen är rolig, medan fler män skulle börja träna mer om de hade ett tydligt mål med sin träning, t ex att de ska delta i ett lopp.

Stadium har frågat 1095 svenskar i åldrarna 15-70 år om deras träningsvanor. En rolig träningsform eller någon som drar med en ut och tränar är det som främst kan få svenskarna att börja träna mer. Men vad som motiverar skiljer sig som sagt mellan kvinnor och män och mellan olika åldersgrupper. 15-22-åringarna vill ha någon att träna med medan 23-35-åringarna främst motiveras av en utmaning, t ex en stegtävlig bland arbetskamraterna.

- Min uppmaning till alla som känner att de tränar för lite är att hitta något de tycker är kul och sedan inte sätta för höga mål. Det spelar ingen roll vad det är, bara det blir av. En liten stunds träning då och då är bättre än inget alls, säger Sussi Calås-Jonsson, informationschef på Stadium. Och är det då också roligt, är det lättare att fortsätta.

47 procent av de som motionerar regelbundet brukar gå, med eller utan gåstavar. Näst vanligast är cykling och sedan kommer löpning.

Men det tycks som om vi ändå inte motionerar tillräckligt. 48 procent av svenska folket känner sig trötta och orkeslösa på grund av för lite motion. Samtidigt tror sju av tio svenskar att mer träning skulle få dem att må bättre. Här har samhället en uppgift att stimulera befolkningen till mer fysisk aktivitet. Drygt fyra av tio svenskar anser att samhället borde göra mer för att stimulera människor till att röra på sig. Särskilt 23-35-åringarna är av denna åsikt (52 procent).

Fler resultat ur undersökningen:

- 53 procent tror att de skulle få snyggare kropp om de tränade mer och tre av tio skulle känna sig mer attraktiva.

- Styrketräning har flest utövare ibland 23-35-åringarna medan störst andel som löptränar finns bland 15-22-åringarna

- Hälften anser att stillasittande aktiviteter som dataspel är ett hot mot barns och ungdomars hälsa. Kvinnor oroar sig mer över detta än män.

- Ändå är det endast tre av tio svenskar som kommer att stimulera sina barn till att röra på sig när de växer upp.

- Bra passform, god kvalitet och att plaggen är av funktionsmaterial, är de tre viktigaste faktorerna vid val av träningskläder.

- God kvalitet och bra dämpning är viktigast när man ska köpa träningsskor.

För mer information om undersökningen kontakta:

Sussi Calås-Jonsson, informationschef på Stadium, tel: 011-24 61 03, mobil: 0709-53 47 60, e-post: Sussi.calas@stadium.se

Stadium är Sveriges största sportkedja med ca 110 butiker i Sverige, Danmark, och Finland. I företaget ingår förutom Stadiumbutikerna, specialkoncepten Stadium Ski och Stadium XXL samt Red Devil och Stadium Outlet. Dessutom ingår dotterbolagen Stadium Promotion, Stadium Solutions och Stadium Sports Camp (svb). I koncernen arbetar cirka 3 000 personer och omsättningen 2007/2008 var ca 4 miljarder exkl moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A (25%). Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se