Nu finns PUMA:s Clever Little Bag på Stadium

Nu finns PUMA:s Clever Little Bag på Stadium

Sport- och livsstilsmärket PUMA har meddelat att de nu inför Clever Little Bag i PUMA:s butiker över hela Europa och i USA. Den banbrytande och miljövänliga skokartongen introduceras på marknaden efter en global lansering som ägde rum i april 2010.

Stadium är den första butikskedjan i Sverige som får in en skomodell förpackad i PUMA:s Clever Little Bag, nämligen Corsica Wn’s.

Clever Little Bag är kulmen av samarbetet mellan PUMA och designerstjärnan Yves Béhar från fuseproject. Målet med samarbetet var att ta fram ett miljövänligt förpacknings- och distributionssystem för att drastiskt minska avfallsmängd och koldioxidutsläpp. PUMA:s nya förpackningssystem minskar mängden kartong med över 65 procent och vatten-, energi- och bränsleförbrukningen med över 60 procent per år.

Clever Little Bag-systemet använder mindre förpackningsmaterial, råmaterial, vatten och energi i produktionen än traditionella skokartonger. Och eftersom förpackningens vikt minskar, sjunker också energiförbrukningen under transport. Den årliga besparingen motsvarar 8 500 ton papper, 20 miljoner megajoule elektricitet, 1 miljon liter bränsle och 1 miljon liter vatten.

Ytterligare artiklar följer under 2011 och målet är att alla skokartonger ska ingå i konceptet senast hösten/vintern 2011.

För mer information se:

www.puma.com

PUMA
PUMA är ett av världens ledande sport- och livsstilsföretag och designar och utvecklar skor, kläder och accessoarer. PUMA har som målsättning att använda arbetsmetoder som bidrar till världens utveckling genom att stödja kreativitet, SAFE Sustainability och fred och alltid fatta beslut och vidta åtgärder utifrån tanken att man ska vara Rättvis, Ärlig, Positiv och Kreativ. PUMA tar avstamp i sport och landar i mode. PUMA:s sport-, prestations- och livsstilsmärken omfattar kategorier som fotboll, löpning, motorsport, golf och segling. Sportmodet rymmer samarbeten med välkända designermärken som Alexander McQueen, Mihara Yasuhiro och Sergio Rossi. PUMA-koncernen äger varumärkena PUMA, Cobra Golf och Tretorn. Företaget grundades 1948 och distribuerar i dag sina produkter i över 120 länder. PUMA har över 9 000 anställda världen över och huvudkontor i Herzogenaurach (Tyskland), Boston, London och Hongkong. För mer information se http://www.puma.com

YVES BÉHAR
Yves Béhar är en världsberömd industridesigner och grundaren av fuseproject. Han arbetar för att främja en hållbar livsstil och är hjärnan bakom innovativa designer som One Laptop Per Child XO Laptop, den första LED-lampan av Herman Miller och andra miljövänliga produkter inom mode, livsstil, sport och teknik.

Stadium är Sveriges största sportkedja med ca 110 butiker i Sverige, Danmark och Finland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski, Stadium Outlet samt dotterbolagen Stadium Promotion och Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka
3 000 anställda och omsättningen 2009/2010 var ca 4,3 miljarder exkl moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A (25%). Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv.
www.stadium.se.