Stadium säljer Hemmavasankollektion

Stadium säljer Hemmavasankollektion

I samarbete med Vasaloppet lanserar sportvarumärket Craft en ny klädkollektion för Cykelvasan som 2020 ersätts av Hemmavasan. Kollektionen tar avstamp i vinterns kollektion och fortsätter att berätta om resan på vägen till målet. Från och med i juni säljs de på Stadium.

Designern Cecilia Hedin berättar att klädkollektionen för Cykelvasan 2020 bygger på det formspråk som togs fram för Vasaloppet tidigare i år. ”Precis som för vinterkollektionen vill jag lyfta fram resan på vägen till målet i Mora, dvs alla träningstimmar som deltagarna lägger ner på att cykla i skogen och på grusvägarna innan de ställer sig på startlinjen. Denna träning är för många en stor del av upplevelsen och det är detta jag har fokuserat på i designen”, säger hon.

Hemmavasan
På grund av covid-19-pandemin blir det i år inga traditionella lopp i den fysiska vasaloppsarenan under Vasaloppets sommarvecka. De anmälda deltagarna kan istället välja att cykla Hemmavasan genom att ladda ner en app och cykla sitt lopp på hemmaplan. Via appen tar sig deltagarna från starten i Sälen eller Oxberg, genom alla de klassiska kontrollerna, ner till målportalen i Mora i den digitala Vasaloppsarenan.

Vasaloppets sponsorchef, Lena Hermansson, är positivt inställd till Hemmavasan och deltagarnas intresse. ”Förståelsen är stor hos de anmälda deltagarna och vi vet redan nu att många kommer att cykla Hemmavasan”, berättar hon. ”Den nya kollektionen blir ett perfekt komplement till upplevelsen.”

Kollektionen för Cykelvasan 2020 innefattar cykeltröja, cykelbyxor, armvärmare, t-shirt och cykelkeps. Plaggen finns att köpa online på stadium.se och craftsportswear.se.

För mer information vänligen kontakta:
Daniel Högling, Craft Product & Marketing Director
Telefon: +46 33 7223385 E-post: daniel.hogling@craft.se

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 180 butiker totalt i Sverige, Finland, Tyskland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger och årligen aktiverar cirka 8 000 deltagare. Koncernen har närmare 4 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen 2018/2019 var 6,1 mkr exklusive moms. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.