Wackes köper Stadium Promotion

Sportkedjan Stadiums dotterbolag Stadium Promotion säljs den 1 mars till svenska promotionföretaget Wackes. Marknadsledande Wackes växer i och med förvärvet med nästan 30 procent.

Stadium Promotion är ett dotterbolag till Stadium AB och ett renodlat business-to-business-företag med fokus på marknadskommunikation genom produkter. Wackes är ett svenskt företag som är marknadsledande inom promotionprodukter. Wackes verkar globalt och har sitt huvudkontor i Borås.

– Köpet av Stadium Promotion stärker oss ytterligare och kommer att göra Wackes till det självklara valet för större företag som vill stärka sitt varumärke. Förvärvet bidrar till att göra oss än mer kompletta i Stockholmsregionen, säger Wackes VD, Thomas Davidsson.

– Stadium Promotion har funnits inom Stadium-familjen i 26 år och det känns väldigt kul att vi har hittat en köpare som delar våra värderingar och som vill fortsätta att utveckla bolaget. Vi avser att fortsätta vårt samarbete även efter övertagandet. Försäljningen är ett steg mot att ytterligare fokusera på vårt huvudområde, vilket är att erbjuda sport och sportmode till bästa pris, säger Stadiums VD, Gustaf Öhrn.

Stadium Promotion kommer att gå upp i Wackes verksamhet och övertagandet sker den 1 mars 2013.

– Tillsammans skapar vi storlek och kompetens som saknas på marknaden idag. Vi och våra kunder kommer att gynnas av en köpstark organisation som fokuserar på kreativa produktförslag där produkterna är aktiva medieval, säger Stadium Promotions VD, Peder Rylander.

Om Stadium Promotion
Stadium Promotion jobbar med brand items, produkter som kommunicerar kunders varumärken tredimensionellt, Physical Media. Genom denna marknadsföringskanal får företagskunder en möjlighet att ge uttryck åt sitt varumärke, det vill säga produkter som är varumärket. Stadium Promotion designar, tillverkar, lagerhåller och distribuerar produkter för sina kunder.Stadium Promotion har 12 anställda, omsätter idag 40 miljoner kronor och bedriver verksamhet i hela Norden från kontoret i Solna.

Om Wackes
Wackes skapar affärsmöjligheter med hjälp av promotionprodukter som entusiasmerar medarbetare och kunder vilket innebär starkare varumärken. Wackes har cirka 55 medarbetare i Borås, Lund, Stockholm, Paris, Oslo, Atlanta, Hong Kong, Ningbo och Shanghai. Wackes är ISO-9001/1400-certifierade och är medlemmar i FN Global Compact. Omsättningen efter förvärvet beräknas till cirka 150 miljoner kronor.

För mer information:
Thomas Davidsson, VD Wackes
E-post: thomas.davidsson@wackes.se

Peder Rylander, VD Stadium Promotion
E-post: peder.rylander@stadium.se

Gustaf Öhrn, VD Stadium
E-post: gustaf.ohrn@stadium.se

Om Stadium
Stadium är Sveriges största sportkedja med cirka 140 butiker i Sverige, Danmark och Finland. I koncernen ingår dessutom specialkonceptet Stadium Ski samt dotterbolaget Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 000 anställda och omsättningen 2011/2012 var cirka 5,8 miljarder inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.