Dubbelt upp för Stadshuskällaren på årets Restauranggalan

Stadshuskällaren kammade hem det prestigefyllda priset ”Årets klassiker” vid den stora branschgalan som gick av stapeln igår den 3 november. Dessutom blev Emelie Johansson, en av restaurangens kockar, utsedd till Årets Ungdomsstipendiat.

Med motiveringen ”Utan Årets Klassiker – en trappa ner – skulle stadens silhuett stå sig slätt. Som ringar på vattnet sprids härifrån ryktbarheten om det svenska kökets toppklass och världen häpnar över den kulinariska konsten när det bjuds till festernas fest” utsågs Stadshuskällaren till ”Årets Klassiker”, ett pris som delades ut för första gången. Den namnkunniga juryn bestod av Örjan Klein, Karsten Thurfjell, Lisbeth Rauden samt Anna-Carin Jonsson från Umlax.

- Att tilldelas ett så här fint pris ser vi som ett kvitto för att vårt stora engagemang i en av Stockholms mest anrika restauranger verkligen uppskattas, säger Maria Stridh, vd och delägare i familjeföretaget som även driver restauranger på bl.a. Stockholmsmässan, MalmöMässan och KulturhusetStadsteatern.

Utmärkelsen ”Årets klassiker” lyfter fram och belönar en ”traditionsbärare i den svenska restaurangkulturen, som förvaltar ett kulinariskt arv och förenar det med utveckling - alltid modern och aldrig omodern”.

- Det har varit en väldigt spännande resa att få putsa upp Stadshuskällaren och addera samtida inslag som lockar dagens restauranggäster, berättar Maria Stridh. Här möts moderna idéer och en stark känsla för Stockholms historia och så har det varit ända sedan 1922. Vårt mål har varit att skapa en atmosfär att trivas i oavsett tillfälle, med mat, dryck och inredning av högsta kvalitet.

Dessutom delades ett stipendium ut av Svenska Kockars Förening och tidningen RS, om 15 000 kronor till ett framtidshopp i branschen. Vinnaren blev Emelie Johansson som arbetar som kock på Stadshuskällaren.

För mer information, kontakta gärna Maria Stridh, maria.stridh@massrestauranger.se eller Jenny Edh Jansen, jenny.edhjansen@massrestauranger.se.