Mässrestauranger med dotterbolaget Stadshusrestauranger blir leverantör till Expo 2020 i Dubai

Mässrestauranger och Stadshusrestauranger kommer ansvara för all festvånings- & bankettverksamhet i den svenska paviljongen på Världsutställningen, Expo2020, i Dubai.

- Vi är oerhört glada och stolta över att ha vunnit denna upphandling, säger vd Maria Stridh. Vi har byggt upp en bred kompetens i våra verksamheter på Stockholmsmässan och i Stockholms Stadshus som lämpar sig väl för detta uppdrag. Att jobba utomlands i ny inramning blir en utmaning för oss men en spännande sådan där våra medarbetares kunskap och erfarenhet kommer väl till pass.

Nina Ekstrand, Bitr. Generalkommissarie Expo 2020 Dubai kommenterar samarbetet
- Vi är väldigt glada över att Mässrestauranger kommer vara på plats i vår paviljong i Dubai. En världsutställning är krävande och deras erfarenhet av både mindre och större evenemang samt förståelse för Sveriges tema; Co-creation for innovation och tonalitet gör att vi känner oss mycket trygga.

Mässrestauranger AB är en restauranggrupp med restauranger, bankettverksamhet och konferensanläggning i välkända byggnader i Sverige. Här hittar man t ex Stockholms Stadshusrestauranger med den årliga Nobelbanketten samt en mängd andra banketter, Teaterbaren på KulturhusetStadsteatern, Engsholms Slott och samtliga restauranger och serveringar på Stockholmsmässan och Malmömässan.

- I våra uppdrag ingår det att varje dag sprida svensk gastronomi och leverera matupplevelser i världsklass oavsett storleken på sällskap, fortsätter Maria Stridh. Menyerna i Dubai kommer att spegla det svenska temat för paviljongen, The Forest. I Stadshuskällaren i Stockholms Stadshus arbetar vi efter temat ”I skogen. I stan.” med fokus på svenska råvaror från skog, sjö, fjäll, äng och hav. Råvarorna genomsyrar hela upplevelsen i Stadshuskällaren och den kvaliteten och känslan kommer vi att ta med oss till festvånings- och bankettverksamheten i Dubai. Vi gläds åt att få sprida svensk gastronomi i världen, säger Maria Stridh.

Temat för Världsutställningen/ Expo 2020 är ”Connecting Minds – Creating the Future". Utställningen har tre områden: Opportunity, Mobility och Sustainability. Sveriges paviljong kommer att vara placerad i området Sustainability vilket passar denna restauranggrupp extra bra. Alla restauranger i gruppen arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och är antingen Svanenmärkta och/eller KRAV-certifierade.

- Genom aktiva och medvetna val väljer vi i möjligaste mån miljömärkta varor, tjänster och produktionsvägar för att agera klimatsmart, avslutar vd Maria Stridh. Vi vågar ställa krav på våra leverantörer även om det ibland innebär att vi kan upplevas som krångliga. Det gör vi eftersom vi vill vara med och driva utvecklingen framåt mot ett hållbart samhälle.

Expo 2020 i Dubai

Världsutställningen äger rum den 20 oktober 2020- 10 april 2021 och har temat Connecting Minds, Creating the Future. Expo 2020 i Dubai blir den första världsutställningen någonsin i regionen och mellan 190-200 länder väntas delta. Man räknar med 25 miljoner besökare, varav tre fjärdedelar är inresande. Utställningsområdet är indelat i tre distrikt, Opportunity, Mobility och Sustainability. Sverige deltar i den sistnämnda.

Syftet med det svenska deltagandet i Expo 2020 är att stärka en allsidig och positiv bild av Sverige, att främja Sverige som kunskapsnation, näringslivets konkurrenskraft och kreativitet samt att stärka Sveriges attraktionskraft för turism och investeringar. Världsutställningen är en gemensam satsning mellan staten och det svenska näringslivet och investeringen uppgår till 180 miljoner kronor.

Det svenska deltagandet ska genomsyras av ett hållbarhetsperspektiv från start till mål. Det svenska temat är Co-creation for innovation och samskapande kommer ha en tydlig roll i både program och utställning för besökarna. Sveriges paviljong byggs helt i trä och bär namnet The Forest.

Maria Stridh, vd Mässrestauranger AB
maria.stridh@massrestauranger.se

Maria Torén, kommunikationsansvarig Mässrestauranger AB
maria.toren@massrestauranger.se

• mässrestauranger

Stadshusrestauranger driver samtliga restaurangenheter i Stockholms Stadshus med bankett- och mottagningsverksamheten i Statvåningen (Blå Hallen, Gyllene Salen, Prinsens Galleri), anrika Stadshuskällaren och Ragnars Skafferi. Stadshusrestauranger är en del av familjeföretaget Mässrestauranger som ägs av systrarna Maria Stridh och Kerstin Johansson. Koncernen driver även restaurangverksamhet på spännande mötesplatser som Stockholmsmässan, Malmömässan, KulturhusetStadsteatern i Stockholm samt Engsholms Slott.