Magnus Åkerström är Årets Fjällkock 2018

Fjäll, skog och sjö stod i fokus i finalen av Årets Fjällkock. Tävlingen som främjar fjällmat och regionala råvaror från Norrland hade final den 25 september och den som knep guldmedaljen var Stadshuskällarens Magnus Åkerström.

Magnus är nöjd med sin insats och tävlingen över lag.

- Min prestation kändes rätt så bra, lite småfel här och där men inget direkt märkbart på tallriken. Alla smaker satt så gott som perfekt, så jag är nöjd.

Inspirationen till rätten har Magnus hämtat från hösten med alla färger liksom skog och fjäll som väger tungt på tallriken. Renytterfilé från Jillie ren som steks härligt med krossade enbär och timjan och avslutas med en skvätt granskottsolja. Jordärtskockskräm smaksatt med Ovikens Blenda, knaprig & syrlig jordärtskocka, bevarade granskott, timjans-myltade hjortron, krispig svart trumpetsvamp samt enbärssky smaksatt med rödbeta & timjan.

- Största utmaningen var att tajma allt perfekt då tävlingstiden bara var 75 minuter, men det löste ju sig bra tycker jag. Det var extremt skönt att tävla igen!”
Berättar Magnus som förra året vann finalen i Årets unga kock 2017.

Finalen i Årets Fjällkock hölls i Åre på restaurang och-hotellskolan. Totalt fyra kockar tävlade i finalen där silvermedaljen också gick till Stadshuskällaren genom köksmästare Magnus Santesson.

• åre
  • norrland
  • restaurang
  • mat
  • kock
  • årets fjällkock

Restaurang Stadshuskällaren erbjuder både à la carte såväl som en säsongsbetonad avsmakningsmeny. Stadshusrestauranger innefattar även bankett- och mottagningsverksamheten i Stadshuset. Stadshusrestauranger AB ingår i en familjeägd restaurangkoncern som driver nyskapande restaurangverksamhet på kreativa och internationella mötesplatser som Malmömässan, Stockholmsmässan, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Stockholms Stadshus och Engsholms Slott.