Vridna svenska toner, John Dowland och spelande publik på Stadshuskällaren

Stockholms nya krogscen för klassisk musik är tillbaka! Lördag 10 maj kl 13.00-17.00 är det dags för Cirkus Agnas/de Frumerie att slå upp portarna för andra gången på Stadshuskällaren. Nybildade stråkkvartetten Vårkvartetten spelar välkänd svensk musik i nya tappningar samt sånger av John Dowland och klassiskt play along (de gäster som kan är med och spelar). Cirkus Agnas/de Frumerie är en ny krogscen för klassisk musik i Stockholm där musikerna får utrymme att testa sina gränser.

På programmet står nybildade Vårkvartetten, som samlar några av Sveriges främsta stråkmusiker från Kungliga Filharmonin och Svenska Kammarorkestern. I första avdelningen (cirka 13.30-) framför de svenska toner, Bellman, Taube med flera, i helt nya arrangemang av Joakim Agnas, som också medverkar på trumpet. I andra avdelningen (cirka 14.30-) blir det sånger av renässanskompositören John Dowland. Emma de Frumerie i Vårkvartetten byter då fiolen mot sång, något hon tidigare gjort med stor framgång i bandet Selests version av Mozarts Requiem. Eftermiddagen avslutas (cirka 15.45-) med något vi kallar klassiskt play along. Då får alla som vill i publiken, tillsammans med Vårkvartetten, medverka på egna instrument i Bachs tredje Brandenburgkonsert samt Pachelbels Kanon. Så om du kan spela något ta chansen att vara med. Vi ser gärna kritiker och reportrar i orkestern.

Vårkvartetten
En nybildad stråkkvartett av musiker från Kungliga Filharmonin och Svenska Kammarorkestern. Vårkvartetten består av: Anna Larsson och Emma de Frumerie, fiol, Catarina Skoog Aquilonius, altfiol, och Hanna Thorell, cello.

En ny fri scen för klassisk musik i Stockholm
Cirkus Agnas/de Frumerie är en ny scen för klassisk musik i Stockholms krogliv och drivs av Joakim Agnas, förstetrumpetare i Kungliga Filharmonikerna i Stockholm, och Mattias de Frumerie, journalist och amatörmusiker. Vår idé är att skapa ett forum för klassiska musiker där de har fritt spelrum att testa sina gränser både konstnärligt och sceniskt, men på vår cirkus är det utan skyddsnät. Publiken betalar inget inträde, men ger istället en snabbrecension i form av betalning efter konserterna. Under våren 2014 håller Cirkus Agnas/de Frumerie till i Restaurang Stadshuskällaren, vars valv erbjuder en enastående akustik.

Mat och dryck av Andreas Hedlund
Mat och dryck är signerad Andreas Hedlund, Årets Kock 2002 och ansvarig för Nobelmiddagen de senaste två åren. Maten kommer att vara enkel men vällagad. Besökarna kommer som de är till en miljö som är öppen för alla nyfikna musikälskare utan pekpinnar och applådångest. Man kan slinka in när man vill under eftermiddagen, ta en öl och njuta av ett av musikstyckena. Eller så bänkar man sig med vännerna hela eftermiddagen och frossar i hela programmet.

Frågor om Cirkus Agnas/de Frumerie:
www.facebook.com/cirkusagnasdefrumerie
eller ring Mattias de Frumerie

Frågor om mat och dryck:
www.stadshuskallarensthlm.se/cirkus-agnasdefrumerie/