Workshop för klimatet fredagen den 27/9 för en hållbar restaurangnäring på Mässrestauranger

Mässrestauranger ansluter med samtliga restauranger i gruppen till klimatstrejken. Med en omsättning på 245 miljoner bidrar gruppen till en mer hållbar svensk restaurangnäring. Avfall sorteras i 11 fraktioner. Matsvinnet minskas genom Karma och ständigt bättre planering. 2019 ska man nå målet att öka de KRAV-certifierade råvarorna från 20% till 25%. Mässrestauranger är medlemmar i nätverket Hållbara restauranger samt nätverket Klimatpakten tillsammans med Stockholms stad, företag och organisationer som står för en minskad klimatpåverkan.

Mässrestaurangergruppen har i över tio år varit Svanen och/eller KRAV-märkta. Fredagen den 27 september fortsätter gruppen att dra sitt strå i klimatfrågan genom att arrangera en workshop för alla anställda. Målsättningen är att hitta fler områden för Mässrestauranger att verka inom utifrån hållbarhetsaspekten. En viktig fråga handlar om vatten. Hur länge kommer det kännas ok för gemene man att köpa flaskor med stilla vatten? Det är dags för en omställning och på workshopen hos Mässrestauranger kommer diskussionen bland annat handla om hur en omställning till ”kranmärkt” skulle kunna genomföras.

• Förpackat vatten kräver tillverkning och tunga transporter och orsakar onödiga utsläpp och avfall. Kranvatten är alltid lokalproducerat och vattnet i Sverige håller hög kvalitet. Att producera och leverera en liter förpackat vatten kräver minst 300 gånger mer energi än att tappa upp en liter vatten från kranen säger Jessica Glifberg, operativt ansvarig för hållbarhetsfrågor hos Mässrestauranger.

• Vi gör redan mycket utifrån ett klimatperspektiv. Men man kan aldrig luta sig tillbaka i denna viktiga fråga. Vi arbetar t ex kontinuerligt med öka andelen KRAV-certifierade produkter med målet att stå som förebild för hela branschen. 2019 är målet att öka de KRAV-certifierade råvarorna från 20 % till 25 % av de totala inköpen. Genom att förnya och utöka våra KRAV-certifierade råvaror till 24 produkter, istället för dagens 19 produkter, tror vi att vi kommer att uppnå detta mål berättar vd Maria Stridh.

• Mässrestauranger arbetar aktivt för en bättre miljö och ett hållbart samhälle. Med vår storlek vet vi att vi, tillsammans med våra gäster, gör mer och mer skillnad för varje år som går. Genom aktiva och medvetna val väljer vi i möjligaste mån miljömärkta varor, tjänster och produktionsvägar för att agera klimatsmart. Vi arbetar till exempel på att fylla upp leveranserna så att det är fulla bilar som kommer till oss med varor. Vi försöker hela tiden påverka våra leverantörer genom att efterfråga fler ekologiska och närodlade produkter. Vi vill vara med och driva utvecklingen framåt mot ett hållbart samhälle, avslutar Maria Stridh.

Maria Stridh, vd,
maria.stridh@massrestauranger.se eller 070-783 93 82

Jessica Glifberg, operativt ansvarig för hållbarhetsfrågor Mässrestauranger, jessica.glifberg@massrestauranger.se eller 076-525 72 02

Maria Toren, Marknads- & kommunikationschef,
maria.toren@massrestauranger.se eller 0709-48 99 90

Mässrestauranger AB ägs av systrarna Maria Stridh och Kerstin Johansson. Mässrestaurangergruppen driver restaurangverksamhet på spännande mötesplatser som Stockholmsmässan, Malmömässan, KulturhusetStadsteatern i Stockholm och Stadshusrestauranger vilket inkluderar samtliga restaurangenheter i Stockholms Stadshus. Restauranggruppen driver även Engsholms Slott.