10 års resumé över Städbranschen Sverige

10 års resumé över Städbranschen Sverige

Förra veckan gick vårt härliga 10-årsjubileum av stapeln, vi har fått massor av positiv återkoppling över hur uppskattat det blev. Första gången på väldigt länge hade vi otroligt många närvarande på vårt årsmöte vilket vi verkligen uppskattade. Det är tillsammans vi kan göra skillnad!

Stort tack alla som var närvarande både på årsmöte, föreläsningar och festen.

Under de här 10 åren har det hänt massor av fantastiska saker som vi är otroligt stolta och glada över. För att försöka skapa en bild så har vi här nedan samlat några stora och viktiga milstolpar:

• Sommaren 2012 fattades beslutet att skapa Städbranschen Sverige, platsen var Cholise Hotel i Jönköping. Styrelserna från SRTF och Svenska Golvrådet bearbetade frågan noga och riktlinjer drogs upp för det nya av en samling kompetenta branschpersoner med över 400 års erfarenheter.
  • Januari 2013 satte dåvarande styrelse inriktningen för Städbranschen Sverige, en modell vi fortfarande följer, men också har utvecklat i linje med branschen och marknaden. Några punkter från den tiden är; alla segment och verksamheter skall vara välkomna, tydliga fokusområden, fokus på branschfrågor, driva på myndigheter och branschen för rättvisa villkor, synlighet och respekt.
  • Löpande utvecklat ny litteratur (Råd & Anvisningar del 1-4, Städhandbok städ, Städhandbok hälsa, Ledarskap i städbranschen, Nyckeltal, träningsposter och träningsvideo mm)
  • Nyckeltalen som har blivit en storsäljare ligger nu som medlemsförmån på ”Mina sidor”, med en beräkningsmall för städtider.
  • Öppnat Webshop med vår egen litteratur men också andras.
  • Varit del i flertalet mässor genom ett samarbete med de Nordiske Medier. Vi medverkar också som bidragande part i alla de drop in seminarier som sker.
  • Genomfört flertalet Branschdagar och Branschkryssningar den senaste som var förra våren handlade om självledarskap, Mia Törnblom var en av föreläsarna.
  • Öppnat Insamlingsstiftelse som startades av Christina Holmefalk men förvaltas av Städbranschen Sverige. Varje år delas det ut medel till kompetensutveckling i branschen.
  • Startat Städbranschen Sverige Auktorisation – ytterligare ett steg i rätt riktning för kvalitetssäkring av städtjänster, helt enkelt en ”kvalitetsstämpel på att verksamheten är sund vilket medverkar till att synliggöra all seriös verksamhet i landet för ett rent och hållbart Sverige.
  • Vi har en period haft kansli i Stockholm, Hammarby.
  • Vi har kansli i Örebro och Kungens Kurva, Stockholm.
  • Hemsidorna är moderniserade och ”upp to date”, det finns en för Städbranschen Sverige och en för Städbranschen Sverige Auktorisation.
  • Medlemsapp som app eller via dator med viktig information – Städteknisk Ordlista, Städbranschen ABC allt i sökbart format och med ständig utveckling.
  • Nyttig och bra information kommer ut varje fredag i våra omtyckta digitala nyhetsbrev, alltid eget skrivet material men vi håller även koll på vad som händer i branschen generellt.
  • Mina Sidor nytt för 2023, där ligger all information för er som medlemmar, medlemsbevis, inom kort all vår egen litteratur, nyckeltalen. Uppdateras regelbundet.
  • Synkroniserat Affärs- och CRM system, många nya förbättrade system för att hålla koll på både ekonomi och medlemsregister.
  • Utvecklat framgångsrikt samarbete med Tidningen Rent och De Nordiske Medier genom Clean & Facility mässorna, drop-in-seminarier samt medverkan med tre branschsidor i tidningen Rent.
  • Nordiskt samarbetet NOCC – ett samarbete mellan Finland, Norge, Danmark och Sverige. Erfarenhetsutbyten och samverkan inom vår bransch.
  • Städarens Dag, firar vi varje år första måndagen i december. Vi uppmärksammar alla städare och försöker medverka att de får den uppskattning de förtjänar.
  • Finns på sociala medier där exempelvis alla våra nyhetsbrev fredagar kommer ut, men även olika event och andra nyheter.
  • Poddar kommer regelbundet ut i våra nyhetsbrev, minst en gång i månaden med olika teman.
  • I september kommer vi startar vi vårt första nätverk – Stora städchefsdagen som sker den 15 september i Stockholm.

Vår uppgift är att ständigt arbeta för att branschen skall utvecklas och vara sund, så ett medlemskap hos oss är en god investering för framtiden.

Här kan du läsa mer och se lite bilder och film från jubiléet