Känner du att våren är på väg? Kanske dags att ta tag i träningen också?

Känner du att våren är på väg? Kanske dags att ta tag i träningen också?

Vårkänslor är ett begrepp som används för att beskriva fysiska och psykiska symptom i samband med vårens återkomst. Serotonin, dopamin, oxytocin och kanske även de så kallade feromonerna är ämnen som ligger bakom det vi brukar kalla för vårkänslor.

När ögats näthinna träffas av dagsljus, skickas en signal till hjärnan om att stänga av produktionen av sömnhormonet melatonin. I stället ökar halten av stresshormonet kortisol och kroppen varvar upp. Hjärtfrekvensen går upp och hormoner aktiveras.

Vad passar då inte bättre än att kicka igång träningen och försöka vara på topp till sommaren kommer? Kanske har det inte blivit så mycket fysisk träning på grund av kyla, snö och mörker?

Ta tag i hälsan tillsammans med kollegorna – genom hälsoutmaningar!

Många av de medarbetare vi träffar ute i städorganisationer och städföretag, anser att utmaningar på jobbet är ett bra sätt att skapa en hälsosam företagskultur och för att stötta varandra att göra hälsosamma val.

Några förslag på utmaningar ni kan testa på arbetsplatsen:

• Aktivt quiz – ladda hem en app på telefonen och gå en viss distans för att få svara på frågor, tävla med dina kollegor!
  • Hälsobingo – gör ett hälsobingo till arbetsgruppen eller låt de anställda göra egna brickor utifrån sina förutsättningar. Endast fantasin sätter gränser.
  • Stegtävling – vem tar flest steg per vecka/månad. Följ gärna upp under längre tid för att motivationen ska hållas uppe.
  • Matlådetävling – vem tar med matlåda flest dagar på en månad?

Låt dina anställda vara engagerade i hälsoutmaningarna – låt dem komma med förslag. Avsätt fem minuter från veckomötet att tala om hälsa på jobbet, lyft upp framgångar från utmaningen. Välj inte alltid de som gått flest steg, utan uppmärksamma även de som gjort störst förändring senaste veckan, eller den som varit mest dedikerad under en månad.

Vad kan man fylla en hälsobingo med?

• Avslappningsövning 10 minuter
  • Yoga – pass
  • Gör något riktigt roligt (som du inte brukar göra)
  • Ta en andningspaus på jobbet
  • Laga en riktigt näringsrik middag
  • Ha en ordentlig sallad med till matlådan varje dag i en vecka
  • Testa fyra nya grönsaker
  • Sätt av tid för att reflektera
  • Ring en vän du inte talat med på länge

Vill ni hämta en färdig bricka hälsobingo? Ladda ner, eller ändra aktiviteter vad som passar just er grupp.