Sofie har startat utmaningen – ”Starka armar” – starta upp hos er också

Sofie har startat utmaningen – ”Starka armar” – starta upp hos er också

Varför?

Anledningen är att jag hör att många har ont och är spända i axlar, armar och nacke nästan varje dag. Jag vill förändra det. Genom att gemensamt göra några korta övningar varje dag, som inte tar så lång tid, kommer det lilla ge stor effekt. – Det är regelbundenheten som är viktig, säger Sofie.

Det behöver inte heller ta lång tid, max 10 minuter. Istället för att sitta kvar i soffan och prata med kollegorna (som också är trevligt), så gör vi dessa övningar tillsammans. Senare kan man starta upp utmaningen starka ben eller rygg.

Vad är det för övningar?

Det behövs inga redskap som hantlar, stänger eller liknande, vi använder bara vår egen kropp.

Till en början är det uppvärmning med stora rörelser med armarna, och vi håller armarna rakt ut och gör stora cirklar detta ger också en statisk uthållighet.

Vidare är det övningar för biceps och triceps, och rörelseträning för axlar. Vi avslutar med lite stretch.

Här kommer några fina bilder från gårdagens pass.

Hoppas ni också kommer igång med lite enkla rörelser för minskade spänningar och värk.