Bandyklubb vinner säkerhetspris för bästa riskhantering

Bandyklubben Villa Lidköping vinner pris för Årets Risk Management-arbete i tävlingen Security Awards 2013. Klubben har, enligt motivering, arbetat systematisk och målmedvetet med riskhantering. Tävlingen Security Awards arrangeras årligen av tidningen Skydd & Säkerhet och belönar bra säkerhetsarbete och förebilder i säkerhetsbranschen.

Den 19 september ägde prisutdelningen av Security Awards rum på Café Opera i Stockholm. Tävlingen arrangeras av tidningen Skydd & Säkerhet och belönar bra säkerhetsarbete och dem som har utmärkt sig inom säkerhetsbranschen.

Stanley Security Solutions är jurymedlem i kategorin ”Årets Risk Management-arbete”. Jurygruppen letar efter företag och organisationer som arbetar med riskhantering enligt fem huvudkriterier. Arbetet ska vara kopplat till organisationens övergripande mål, ha ett helhetsperspektiv, följa en metod, vara genomförbart i praktiken och kontinuerligt.

Vinnaren av Årets Risk Management-arbete 2013 är Villa Lidköping, med motiveringen:

"Ett föredömligt exempel där man systematiskt och målmedvetet har bedrivit och lyckats föra ut ett professionellt risk management-tänk i en dynamisk organisation. Man har tittat både på operativa och ekonomiska risker, implementerat en krisledningsorganisation, gör årliga riskanalyser, har tydliga riktlinjer och följer kontinuerligt upp arbetet. Dessutom sprider man erfarenheterna och lärdomarna vidare. Vinnaren visar att man inte behöver ha stora muskler för att driva Risk Management-arbete, utan att man kan göra det utifrån sina egna förutsättningar."

-  Risk Management-arbete är ett proaktivt arbete och ett arbete som lyfter blicken från ordinarie säkerhetsfrågor. Det är därför extra kul att få lyfta fram en förening som vinnare, där idrotten är i fokus, men med ett högt engagemang kring säkerheten, säger David Alvén, Risk Managementkonsult på Stanley Security Solutions.

Övriga priskategorier i tävlingen Security Awards är:

Årets Säkerhetselev
Årets Säkraste Utbildningsplats
Årets IT-­säkerhetslösning
Årets Säkerhetskonsult
Årets Säkerhetsbragd
Årets Säkerhetsarbete i Kommun
Årets säkerhetsarbete i Landsting
Årets Bevakningsföretag
Årets Säkerhetsföretag
Årets Säkerhetslösning
Årets Säkerhetsrookie
Årets Säkerhetsperson
Årets Säkerhetsnål

Läs mer om Villa Lidköping här.

Läs mer om Stanley Security Solutions arbete med Risk Management här.

Läs mer om tävlingen Security Awards här.

Foto: Torbjörn Larsson

Stanley Security Solutions (fd Niscayah) är den största elektroniska säkerhetsleverantören i Europa som erbjuder innovativa helhetslösningar inom säkerhet och brandskydd. Stanley Security Solutions finns i 14 europeiska länder med över 6000 medarbetare och 200 000 kunder och ingår i Stanley Black & Decker koncernen.