Fler entreprenörer borde investera i professionella styrelser

Om fler entreprenörer inser värdet av en professionell styrelse redan i tidigt skede av tillväxtresan kan värdeskapandet öka väsentligt på kortare tid och sannolikheten för att Sverige återtar en ledande position i att skapa internationellt framgångsrika företag ökar.

Entreprenörsledda företag är en viktig drivkraft för Sveriges ekonomiska tillväxt. Tekniska innovationer på nya marknader skapar arbetstillfällen i nya branscher. Men för en snabbare värdetillväxt borde fler entreprenörer satsa på att i ett tidigt skede rekrytera professionella styrelser.

Entreprenörskapet på uppgång i Sverige efter några magra decennier. För 15 år sedan var drygt 3 procent av den vuxna befolkningen engagerade i någon form av entreprenörskap. Idag har andelen ökat till 9 procent. Trots en positiv utveckling är omfattningen på entreprenörskapet ur ett internationellt perspektiv medioker. Sverige placerar sig på den nedre halvan bland jämförbara länder. Detta framkommer i årets nationella rapport från världens största entreprenörskapsundersökning Global Entrepreneurship Monitor, GEM, som nyligen publicerats. Erik Flink, VD för BCG i Sverige noterar också i sin debattartikel i DI den 28 februari att det svenska storbolagsundrets tid verkar förbi. Sveriges innovationsförmåga har kommit av sig men jag tror att det går att ändra på det.

Det är inte helt ovanligt att entreprenörsdrivna företag har styrelser som består av oavlönade personer från friends & family- sfären. Personer med höga ambitioner men utan erfarenhet av professionellt styrelsearbete och utan relevanta nyckelkompetenser. Personliga band och relationer kan skapa mer problem än vad de skapar värde och stå i vägen för viktiga frågor gällande t.ex. kapitalanskaffning och organisatorisk effektivitet. Bristen på erfarenhet leder ofta till fel fokus i styrelsearbetet. Fokus på strategiska frågor, administrativa processer och byggandet av strukturkapital får ofta stryka på foten för kortsiktiga operativa beslut. Som Christer Gardell säger i DI den 5 december 2022 ”Man ska inte förringa betydelsen av de administrativa uppgifterna”, de är oerhört betydelsefulla. En alltmer komplex omvärld ställer också ökade krav på att styrelsen är insatt i frågor gällande geopolitisk utveckling, nya regelverk och IT-utvecklingen. Det är inga enkla frågor en styrelse ska kunna hantera idag.

Min erfarenhet som mångårig styrelsearbetare i både noterade och onoterade bolag är att en professionell styrelse, noga utvald och sammansatt utifrån företagets affärsidé och strategi, har mycket att bidra med i relation till vad den kostar;

• Den kan framför allt tillföra viktig erfarenhet och kompetens som hjälper företaget att navigera i en allt mer komplex affärsmiljö. En professionell styrelse kan hjälpa till med nya affärsmodeller, strategisk planering, finansiell styrning, riskhantering och utvecklandet av centrala processer så att tillväxt och värdeskapande sker på ett hållbart sätt. Här är det naturligtvis viktigt med rätt sammansättning av styrelsearbetare så att inte 58- åriga vita medelålders män ur den ”närmsta kretsen” dominerar. Sammansättningen ska spegla mångfald ur dess olika perspektiv och det är dags för alla valberedningar att söka rätt kompetens utanför komfortzonen.
  • Den kan ofta bidra med värdefulla nätverk och kontakter som hjälper företaget att få tillgång till expertkunnande inom vissa specifika områden, att få tillgång till kapital samt kontakter för att etablera olika former av partnerskap både nationellt och internationellt. Även relationer med andra intressenter som t.ex media kan vara av stort värde för det mindre företaget.
  • En professionell styrelse bygger varumärket. Den ökar företagets trovärdighet mot investerare och kunder samt inte minst mot talangmarknaden. Potentiella medarbetare attraheras av namnkunniga styrelser som ger ett intryck av seriositet och framåtanda.

Ett bra första steg är att rekrytera en extern styrelseordförande med goda ledaregenskaper som är ett bra stöd och mentor till VD. Ofta är motargumentet att det kostar för mycket men kostnaden är försumbar i relation till vad som kan åstadkommas.

Min egen erfarenhet som ordförande i det snabbväxande healthtec företaget Boneprox är att när man redan på ett tidigt skede i tillväxtresan låtit en professionell styrelse systematiskt utveckla god ordning och reda, strukturer och nödvändiga processer så är mycket vunnet för framtiden. Vi har tillsammans under två år skapat en tillväxtmiljö för våra entreprenörer som gör att de snabbare kan ta viktiga steg för att nå sina mål och drömmar.

Charlotta Wikström
Grundare av Stardust Consulting
Styrelsearbetare och Styrelseordförande i Boneprox AB

Charlotta Wikström

Presskontakt Founder & Partner, Stardust Group +46 73 755 26 92 Web Stardust Consulting Web Stardust Search LinkedIn

Helping organizations navigate in a VUCA-world doing talent management advisory and executive search.

The Stardust Group was founded in 2010 through Stardust Consulting (advisory) and strengthened in 2016 establishing the sister-company Stardust Search (executive search). Today the group consists of 18 independent consultants and 100+ in our HR-Friends-network, helping mostly midsize organisations with their people matter; to attract, develop and engage their employees.