Starka har levererat betongstommen till nyinvigda Lingenässkolan i Kristianstad

I fredags invigdes den nya Lingenässkolan på Näsby i Kristianstad. Det är kommunens första nybyggda skola på över 40 år.

Skolan består av åtta sammanhängande byggnader för drygt 800 elever i årskurs F-6 samt 150 personal.

Arbetet med den nya skolan inleddes i juni 2017 med generalentreprenör Thage i Skåne. Starka har projekterat, tillverkat och monterat betongstommen, bestående av bland annat sandwichfasader. Fasaderna är delvis gjutna mot reliefmönster för att få ett brädliknande mönster på en del av byggnaden. I åtagandet ingår även tillverkning och montering av massiva gråväggar samt håldäcksbjälklag. Fasaden har därefter målats på plats i olika kulörer och även teglats på vissa delar av byggnaden.

Horisont Arkitekter är arkitektbyrån som har ritat skolan.

• Arkitektur

• Skåne

Starka  - skapar i betong för hus och mark. Vi är ett av de ledande företagen inom prefabricerade betongprodukter - för bygg och anläggningsverksamhet. Bland varumärkena finns Bya-sten, Terrano, Bradstone, Econox, Åhussten och Siena med flera. Kunderna finns bland bygg- och anläggningsentreprenörer, kommuner och byggmaterialhandeln. Huvudkontoret ligger i Kristianstad och produkterna marknadsförs genom ett rikstäckande återförsäljarnät. Företaget har funnits i branschen i mer än 70 år och har ett stort sortiment av marksten, betongplattor, murar, betongelement, VA-system och fabriksbetong. Den privatägda koncernen omsätter 500 miljoner och har 250 anställda vid produktionsanläggningarna i Arboga, Kristianstad, Södra Sandby och Ängelholm. I Kristianstad och Södra Sandby visas också hela sortimentet i inspirerande visningsträdgårdar. Hemsida: www.starka.se

Peter Weidemanis