Stockholmarnas entreprenörslusta accelererar

Trots det fortsatt sjunkande antalet företagsstarter i landet accelererar stockholmarnas entreprenörslusta. Under det första halvåret 2013 har antalet rådgivningar hos Start-Up Stockholm, Sveriges största centrum för nyföretagar- och innovationsrådgivning, ökat med 27 procent.

Start-Up Stockholm har successivt byggt upp en professionell rådgivningsverksamhet, som idag har kapacitet att ta emot 5 000 stockholmare årligen. Förra året kom 3 870 personer på rådgivning, vilket resulterade i 2 300 företagsstarter. I och med verksamhetens storlek är Start-Up Stockholm en temperaturmätare av nyföretagandet i Stockholm.

”Fler och fler tar chansen att komma till oss för att få hjälp med att utveckla sin affärsidé till ett företag, säger Anna Nedeby Bar-Am, vd, på Start-Up Stockholm/ Stockholms NyföretagarCentrum. All rådgivning är kostnadsfri och vi erbjuder alla våra kunder individanpassad rådgivning utifrån behov.”

En tydlig trend är att allt fler kvinnor väljer att starta företag. Andelen kvinnor som kommer till Start-Up Stockholm har ökat markant under de senaste åren; från 48 till 60 procent. Genomsnittspersonen som kommer på rådgivning idag är en kvinna, som är 42 år och har eftergymnasial utbildning. Hon går i genomsnitt på åtta rådgivningar.

”Jag är själv entreprenör och brinner för att ge alla stockholmare en chans att bli företagare, oavsett ålder, kön och bakgrund, fortsätter Anna Nedeby Bar-Am. För att det ska bli ännu fler framgångsrika företag i Stockholm måste fler få prova om deras affärsidé håller och testa om de har förmågan att agera kommersiellt.”

Start-Up Stockholms kunder startar huvudsakligen tjänsteföretag (65 procent). Resterande starter avser handelsföretag (30 procent) och företag inom tillverkning (5 procent).