Otto Gullberg är redo för att ta sig an barndomsidolerna i Swedish GT

Otto Gullberg tävlar mot sina barndomsidoler i Swedish GT

Otto Gullberg har levererat toppresultat i olika Ginetta-klasser de senaste säsongerna. 2018 står han dock inför sin tuffaste uppgift så här långt i karriären med start i Swedish GT.
— Konkurrensen blir hård. Det är tufft att få tävla mot världsmästarteamet Lotus Cyan Racing (med bland andra prins Carl Philip) men ambitionen är att försöka sno en och annan pallplats, säger han.

Otto Gullberg är uppväxt i Alingsås men bor numera i Göteborg och har fem säsonger bakom sig i olika racingklasser. I ungdomen ville han egentligen prova att tävla på MC.
— Men familjen sade nej, så det blev bil istället.
Som junior körde han Renault 5 i Renault Junior Cup och efter ett uppehåll blev det comeback 2015, i Ginetta G20.
— Jag har inte en traditionell racingkarriär. Jag satsade på en civil karriär och den har lagt grunden till att jag kan tävla nu, säger den 27-årige affärsjuristen.
Och resultaten imponerar. Som junior (2007) blev han bästa förare i Renault 5 i Renault Junior Cup, 2015 blev han tvåa i Ginetta G20, året därpå trea i samma klass (flest segrar) och 2017 vann han G40-klassen. I Ginetta-klasserna har han vunnit 40 procent av racen han ställt upp i och varit på pallen 70 procent av tävlingarna.

Ginetta G55 GT4

När han debuterar i Swedish GT blir det i en Ginetta G55 GT4.
— Den har väl drygt halva nypriset mot några av de andra bilarna i klassen. Vårt team har inga återförsäljare eller finansbolag i ryggen, vi har partners med verksamhetsinriktning på produkter eller tjänster för bilägaren. Våra partners får ett kommersiellt utbyte av samarbetet.
När teamet i höstas träffade sina befintliga partners och presenterade planerna för 2018, blev det tummen upp.
— Den här utvecklingen var inget jag förutsåg när jag tävlade i G20 för fyra år sedan, säger han och framhåller den filosofi som OTTO Racing jobbar efter.
— Vi är ett kompisteam som har ett stort racingintresse i grunden. Vi lär oss hela tiden och varje steg vi tagit har varit en förberedelse för nästa steg.

Slår ur underläge

Steget den här säsongen blir förstås ett jättekliv.
— Vi är ödmjuka inför uppgiften. Vi ska tävla mot etablerade team och toppklassförare som Thed Björk och Richard Göransson, de var ju mina idoler när jag var liten. Vi är ett underdogteam i de här sammanhangen.

Swedish GT bästa alternativet

Samtidigt var Ginetta G55 GT4 och Swedish GT det logiska steget att ta för OTTO Racing.
— Ett bra val bilmässigt och kommersiellt. STCC och Swedish GT har enligt mig det bästa paketet med en etablerad organisation, utmärkta möjligheter att bjuda in partners till tävlingarna och en bra racingupplevelse för besökare med flera klasser som tävlar samma dag.

Swedish GT och STCC har premiär på Ring Knutstorp 4-5 maj.

Fakta Otto Gullberg

Bor: Göteborg, ursprungligen från Alingsås
Född: 10 mars 1991, 27 år
Familj: Sambon Alma (har en aktiv roll i teamet)
Yrke: Affärsjurist på Rosengrens Advokatbyrå
Bästa racingminne: Dubbelseger i Falkenberg 2015 i G20. Den dagen var jag dessutom ensam med bilen och en presenning (skratt)… Mästerskapssegern i G40 2017 var också stort.
Favoritbana: Rudskogen, Norge
Aktuell: Debuterar i Swedish GT 2018