RallyX On Ice direktsänds i Viasat Motor och Viaplay

RallyX On Ice direktsänds i Viasat Motor och Viaplay

Vintersuccén RallyX On Ice flyttar in i Viasat Motor och Viaplay. Där kommer nämligen de tre resterande deltävlingarna i mästerskapet, som arrangeras av STCC AB, att livesändas med start i Sälen fredagen den 26 februari.

Premiären avgjordes under SM-veckan i Piteå. Då sände Sveriges Television. Nu drar RallyX On Ice vidare. Tre fredagar i rad ska de populära vinterskidorterna Sälen, Trysil och Åre stå som värd för var sin deltävling. Samtliga kommer att livesändas i Viasat Motor och i Viaplay.

– RallyX On Ice är en fantastisk motorsport och jag hoppas verkligen att alla på sportlov i fjällen förstår vilken möjlighet det här är att få uppleva delar av världseliten på nära håll, säger Jonas Lundin, vd STCC AB, och fortsätter:

– Vi sände premiären under SM-veckan i SVT och det är väldigt roligt att ha lösningen med Viasat på plats för resterande tre tävlingar. Att vi får direktsändning både i Viasat Motor och i Viaplay är extra roligt. Det ger alla som vill möjlighet att följa tävlingarna.

RallyX On Ice är ett rallycrossmästerskap på snö och is i klassen Supercar Lites. Mästerskapet introducerades förra vintern då stjärnorna Reinis Nitiss och Sebastian Eriksson vann tävlingarna i Karlstad och Höljes.

I år omfattar mästerskapet fyra deltävlingar varav den första avgjordes i Piteå med Sebastian Eriksson som segrare före Kevin Eriksson och Alexander Westlund. De två sistnämnda är tillbaka i deltävlingen i Lindvallen den 26 februari. Där får de bland annat konkurrens av flerfaldige STCC-vinnaren Richard Göransson, GRC-stjärnorna Patrik Sandell, Oliver Eriksson och Austin Dyne, jättetalangen Thomas Bryntesson, finländaren Niclas Grönholm och, inte minst, kenyanen Tejas Hirani.

Från början var det tänkt att tävlingen i Sälen, till vilken det är fri entré, skulle avgjorts nedanför Väggen i Hundfjället, men vinterns dåliga start i kombination med den senaste tövädersperioden har gjort att den flyttats till ett område i anslutning till Statoil i Lindvallen.

Tävlingarna i Sälen, Trysil och Åre kommer att livesändas i Viasat Motor och Viaplay kl 14.00-16.30.

RallyX On Ice 2016

söndag 31 januari: Piteå