Swedish GT välkomnar fler bilmodeller och flyttar in i TV-rutan 2016

Swedish GT välkomnar fler bilmodeller och flyttar in i TV-rutan 2016

Tvådagarstävlingar, ett öppnare klassreglemente och plats i TV på bästa sändningstid. Det är några av flera nyheter STCC AB inför i sportvagnsserien Swedish GT 2016.

– Vi har tagit till oss av de synpunkter förarna hade efter årets säsong och med en rad olika förändringar hoppas vi att kunna göra ett redan starkt mästerskap ännu starkare, säger Leif Lindström, koordinator för serien.

Kalendern för Swedish GT kommer att omfatta fyra deltävlingar den kommande säsongen. I de tre första, Anderstorp, Falkenberg och Karlskoga, är serien supportklass till STCC. I finalen på Ring Knutstorp kommer Swedish GT att vara en del av Autoropa Racing Days.
– Vi gör om både tidsschema och tävlingsformat vilket bland annat innebär att vi får in träning, kval och två race på två dagar. I år avgjordes de flesta tävlingarna över tre dagar. Tävlingsmässigt kommer vi att köra ett 60-minutersrace med förarbyte dag ett och ett halvtimmeslångt sprintrace med förarbyte dag två. Det sistnämnda kommer att ligga mellan de båda STCC-racen och sändas i TV.

Tävlingarna ihop med STCC kommer att avgöras lördag-söndag. I finalen på Ring Knutstorp blir racedagarna fredag-lördag.

Lamborghini-föraren Peter ”Poker” Wallenberg, regerande mästare tillsammans med Daniel Haglöf i PWR Racing Team, välkomnar många av de nyheter STCC AB presenterar för klassen.
– Som GT-förare känns det positivt att vara en del av STCC:s kalender. Jag ser fram emot säsongen och tycker det är kul med den utveckling mästerskapet har. Tidsschemat med ett, med GT-mått mätt, kort och annorlunda sprintrace blir intressant och kommer säkert att bjuda såväl åskådare som TV-tittare på en hel del roliga situationer, säger Wallenberg, som tror på många bilar i mästerskapet och som dessutom kan tänka sig att driva fler GT-bilar i PWR Racing Teams regi.

Swedish GT kommer även under 2016 års säsong att omfatta två klasser: GTA och GTB. Den sistnämnda ersätter GT4.
– Förändringen gör det möjligt för oss att få in fler bilmodeller och inte strikt begränsa klassen till GT4-bilar. Framför mig ser jag ett startfält i GTB med bland annat BMW M3, Porsche 911, Ginetta, Lotus och, inte minst, nya Porsche Cayman GT4 Clubsport, säger Lindström.

I GTA är det sannolikt att publiken får stifta bekantskap med häftiga bilar från Lamborghini, Porsche, Ferrari och McLaren.
– En annan nyhet inför säsongen 2016 är att vi kommer att inför placeringsvikter vilka kommer att justeras från race till race. Detta gör vi för att jämna ut mästerskapet och styrkeförhållandet mellan de olika bilmodellerna, säger Jonas Lundin, vd för STCC AB.

Lördagen den 23 januari avgörs Bilsportgalan i Karlstad. Under dagen kommer bland annat topptrion i årets mästerskap att få ta emot sina priser.
– Samma dag kommer vi också att ha ett informationsmöte om Swedish GT där vi mer i detalj kommer att informera om 2016 års säsong, berättar Lindström, som från och med 2016 ersätter Thomas Johansson som koordinator för Swedish GT.

Johansson kommer att fokusera på Porsche Carrera Cup Scandinavia där han är sporting director.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är, precis som Swedish GT, en av supportklasserna i STCC-paketet.

Swedish GT 2016

18-19 juni: Anderstorp (STCC)

9-10 juli: Falkenberg (STCC)

13-14 augusti: Karlskoga (STCC)