Alx Danielsson testar Clio Cup JTCC

Alx Danielsson testar Clio Cup JTCC

Nästa säsong kommer STCC att ersätta juniorklassen JTCC med enhetsklassen Clio Cup JTCC. Renault Clio Cup körs idag i 14 länder och är en av de mest kostnadseffektiva klasserna för förare som är på väg uppåt i karriären. Under helgens STCC-tävlingar i Falkenberg kommer den nya bilen att testas av Alx Danielsson som själv kör i STCC i år.

– Det kommer att bli spännande, säger Danielsson. Jag har kört den förra generationen av Clio Cup när jag arbetade som förarinstruktör i England och det var ett mycket genomtänkt och tillförlitligt koncept.

Alx Danielsson har genom sitt arbete i det egna teamet Danielsson Motorsport stor erfarenhet av att lotsa fram unga talanger genom JTCC. Det i kombination med hans erfarenheter från den internationella formelbilsarenan gör honom väl lämpad att utvärdera den nya Clio Cup-bilen.

– Clio Cup är ett smart alternativ som kommer att minska gapet i prestanda upp till STCC och det kommer att ställa högre krav på förarna. Eftersom Clio Cup är etablerat i andra länder finns också möjligheten att ge sig ut och tävla internationellt.

Under helgen kommer också Clio Cup att presenteras för press och deltagare. Presentationen, där även Alx Danielsson kommer att medverka, äger rum på Falkenbergs motorbana i STCC:s mobila hospitality klockan 19.00 på fredag.

STCC AB äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC. Bolaget bildades 1996 och har sitt säte i Stockholm. STCC AB driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter med ca. 13.000 åskådare per deltävling och över 70 timmars TV-sändning. Är du nyfiken på STCC och vill veta mer, tveka inte att höra av dig!

131 40 Nacka

www.stcc.se