STCC 2023

Däckteam och STCC fortsätter framgångsrikt samarbete till nya elektriska eran

Däckteam, Sveriges största kedja för däck och fälgar, fortsätter sitt samarbete med STCC till 2023, året då det skandinaviska mästerskapet inleder en helt ny elektrisk era.

– Elektrifieringen av STCC stärker värdet av vårt samarbete ytterligare, en förändring som märks på alla plan av såväl vår verksamhet som samhället i stort, säger Martin Tillsten, vd för Däckteam.

– Vårt långsiktiga samarbete möjliggör oss att engagera kunder och personal från våra 160 butiker och verkstäder från norr till söder i Sverige under STCC:s starka och actionfyllda evenemang. En annan nyckeldel i samarbetet är STCC:s officiella däckleverantör Yokohama som vi på Däckteam är återförsäljare för.

Samarbetet mellan STCC och Däckteam går in på sitt tredje år till säsongen 2023.

– Vi ser fram emot att gå in en oerhört spännande ny STCC-era tillsammans med Däckteam som delar vår fokus på en klimatsmart framtid med minimerad miljöpåverkan, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Däckteam har tagit ut ett stort antal partners och kunder till STCC-tävlingar under våra två första år tillsammans. Till 2023 kommer vi kunna erbjuda dem en unik upplevelse där vi kombinerar adrenalinfyllda STCC-tävlingar med fokus på den senaste EV-tekniken, provkörningar av nya modeller, medåkning och spektakulär underhållning.

STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest på Ljungbyheds Motorbana den 8 juni, följt av premiärtävlingen i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli.

Läs mer om STCC 2023 och Däckteam.

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är Däckteam?
Däckteam grundades 1990 och är idag Sveriges största kedja när det kommer till däck och fälgar. Däckteam hjälper dig som kund att hitta rätt däck till ditt fordon oavsett om det rör sig om personbil, lastbil eller traktor. På någon av Däckteams anslutna verkstäder, som i dagsläget är ca 150 st runt om i Sverige, kan du få hjälp med allt från däckskifte till däckförvaring.

Om STCC

STCC bildades 1996 och har sitt säte på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB